Alla inlägg under maj 2012

Av Skoogh - 15 maj 2012 07:56

Göteborgsvarvet genomfört, utan större skavanker. Höll ett hyfsat jämt tempo hela vägen, tja, bortsett från uppförslöpningarna på broarna, men i övrigt så! Km-tider på runt 4.27 plus en spurt sista km blev till slut 1.33.46, och 14 sekunder under målet! 1.34 ville nämligen gamblern Norberg att jag skulle komma under för att vinna en öl av honom! Hade nog kunnat pressa mig lite till, inte bara genom att se till att knyta skorna ordentligt... Dock kändes det dumt att slita ut sig fullständigt med bara 3 veckor till maran. De extra sekunderna får sparas till en annan gång! =)


Övrigt om loppet: Hur fasen kan man springa den banan på 1.00.25? Sinnes.. Men vädret var näst intill perfekt tyckte jag. I motsats till vad kommentatorerna på svt sa så blåste det faktiskt lite medvind på hela hisingssidan av loppet, vilket gav en skön push. Härlig stämning på banan, men Erika och Björns jubel inne på Slottskogsvallen slog ju allt! Tack för stödet! =)


Igår blev det en lugn återhämtningsmil och idag blir det roadtrip! Det är nämligen dags att inkassera ölen jag vann mot Norberg. Kruxet är att han bor i Helsingborg, Erika har bilen och åka tåg är tråkigt. Vad gör man då? Jo, man plockar fram cykeln ur förrådet och gör ett träningspass av det hela och cyklar ner! Med mig på resan får jag Radde. Ska bli skoj, och det ser i allafall inte ut som att träden på innergården böjs av pga motvind, så förhoppningsvis blir det en skön runda. 9 mil ner idag, och 9 hem imorgon om allt går som det ska. Att jag sedan tidigare är skyldig Norberg 2 öl för torsk i raka set på en pingisträning för ett par månader sedan hoppas jag VERKLIGEN att han har glömt av..


Dags för avfärd!

Av Skoogh - 12 maj 2012 10:42

Sådär, varvsdags! Frågan är inte hur snabbt det ska gå, vilka km-tider man ska ligga på, eller hur jobbigt det ska bli. Nej, vädret är det viktigaste! SMHI är pessimister, yr.no har glädjeprognos, och klart.se är någonstans mittemellan. Jag håller tummen för att norrmännen är bättre på väder än hockey, och att det blir sol, 13 grader och lätt vind (eller laber bris på norska ). Skillnad mot regn, 9 grader och stormbyar som SMHI förutspådde häromdagen.. Fjärilarna i magen är botade med immodium, kompressionsstrumpor packade och Garmin är lika fulladdad som jag själv är! Den tidigare obligatoriska kolhydratuppladdningen är avskriven som nonsens, utan har helt enkelt ätit som vanligt, bara tränat lite mindre. Ok, en del smågodis slank väl ner tillsammans med Erika och tredje säsongen av Sons of Anarchy igår. Grym serie! Och ännu grymmare flickvän, som trots att förkylningen inte låter henne springa idag, ändå följer med till Göteborg och stöttar!Håll tummarna för bra tid idag! Har en mål-tid som jag håller för mig själv än så länge..! Och håll tummarna för att Marko kommer under 2 timmar idag! ;)

Av Skoogh - 8 maj 2012 13:57

Dags för Göteborgsvarvsvecka! Formen är för egen del totalt oklar, men det känns som att det spelar mindre roll. De sista veckorna har blivit lite hackat och malet på träningsfronten tack vare grymt rolig Barcelona-resa och mindre roligt sjukhus-häng. Anledningen till min och Erikas Barcelona-resa behöver jag väl knappast förklara med mer än tre ord: Tapas, shopping och sangria! Ett ofrivilligt stopp på Mallorca på vägen ner på grund av att en vilsen mås flugit in i planet vägdes upp av det väntande trevliga sällskapet i form av syrran och hennes sambo Fred. Fyra slappa dagar blev det, trots Mallis-stoppet, och en löprunda på 12 km längs stranpromenaden. Har haft sämre löprundor i mitt liv =)


Anledningen till sjukhushänget är givetvis lite tråkigare. Pga mitt förmaksflimmer fick jag under två inte alltför händelserika dygn ligga inlagd för utprovning av en hjärtrytmsstabiliserande medicin. Inga biverkningar konstaterade ännu så länge, å andra sidan är den dokumenterade effektiviteten på medicinen sisådär, vilket även jag noterat. Har märkt av att mina perioder av flimmer är kortare, och ännu så länge har jag inte haft något flimmer som varat längre än en timme. Å andra sidan är de fler. Å tredje sidan har jag kunnat träna helt obehindrat, så är försiktigt optimistisk! Men ack så trist att ligga på sjukhus. Personalen på avdelningen var jättebra, men vad hjälper det när dagens höjdpunkt är att maten serveras. Och när höjdpunkterna varje gång är ett praktfiasko till ursäkt för maträtt så blir dagarna rätt långa. Jag lider verkligen med alla som tvingas ligga där betydligt längre än mina två dygn. Fick kanske sammanlagt under alla måltider lika mycket grönsaker och kött som jag äter under en normal portion. Istället serverades det en mängd potatis och mjölprodukter i form av pasta, pajdeg och bröd, som till råga på allt toppas med konstant fri tillgång till söta kex, kakor och kvällsmackor. Konstigt att folk inte blir friska..?


Aja, Göteborgsvarvet skulle det handla om. Erika ska också springa, vilket jag tycker är skitskoj! Hon har dessvärre haft rejält med oflyt som satt käppar i träningshjulet. Magsjuka i sviterna av Barcelona och förkylningar sedan tidigare har nog gjort att hennes målsättning på att springa vavet på under två timmar blir väldigt svår att uppnå. Dock är jag helt övertygad om att hon kommer klara av loppet galant, och jag hoppas verkligen hon kommer få chans att njuta av hela spektaklet! För det ÄR roligt att springa Göteborgsvarvet. Särskilt om vädret är ok. Dessvärre ser prognoserna lite sisådär ut ännu så länge, men de lär hinna ändras, och det är ju fyra dagar kvar!


Göteborgsvarvsvecka innebär i år att det är tre veckor till maran, och inte bara en vecka som förra året, vilket underlättar för dubblering. Återigen har långpassen varit för få och för korta för att det ska vara helt optimalt. Kommer dock sikta på att ha två pass på runt tre mil under veckorna innan maran, som förhoppningsvis räddar upp det hela lite.


Och efter maran är det två veckor till Vätternrundan...  


Ovido - Quiz & Flashcards