Direktlänk till inlägg 10 augusti 2012

Imorgon kommer resans höjdpunkt...

Av Skoogh - 10 augusti 2012 07:23

..åtminstonne om du fråga Erika! Då är det nämligen dags att bada med en 1,5 tons koloss i form av en vitval. Eller beluga whale som de heter på amerikanska. Beluga är nämligen RYSKA för vit! Vi gillar Ryssland! Särskilt höjdhoppare. Tyvärr var det fel ryss som vann OS i år, men vi deppar inte för det, utan tänker oss tillbaka fyra år i tiden när rätt ryss vann:

  

Han sägs likna nån, vet inte vem..?


Aja, tillbaks till vitvalen. Imorgon ska det som sagt var interageras. Idag när vi anlände till San Diego åkte vi givetvis raka vägen till Sea World och kollade in hur den mådde. Till synes alldeles utmärkt!


 


Storleken på valen framgår verkligen inte, men den är stooooor! 


Vi återkommer givetvis med rapporter så fort vi kan imorgon, Erika har pratat om det här i snart ett år!


I övrigt har dagen bestått av delfiner, späckhuggare, uttrar, pingviner, isbjörnar och matande av högljudda, hungriga men väldigt gulliga sjölejon som fjäskade järnet för att få fisk:

 


Riktigt fin och mysig park i övrigt, och djuren ser ut att trivas och ha det riktigt bra! Vi har mängder med bilder som får läggas upp senare..


Igår var resans höjdpunkt (nästan iaf) om ni frågar mig! Då var vi på Six Flags, ett nöjesfält ett par mil norr om Hollywood, bestående av 90 % über-awesome berg-och-dalbanor! Herregud, vet knappt var jag ska börja. Jag sväljer helt och hållet att min mobbande fru kallar mig väglus, för igår var hon den bästa lekkamrat man kan ha på ett tivoli. Trots hennes höjdrädsla och till synes outtömliga handsvett vid vistelser på höga höjder så hängde hon med på i stort sett varenda bergbana! Och de var många! Så många att det troligen hade varit omöjligt att hinna med alla om man inte hade haft den här lilla dosan:


 


Ett flashpass, platinavarianten, som vi (liksom hela vitvals-badandet) tackar våra bröllopsgäster för. I USA kan man för pengar köpa allt. Givetvis kan man också köpa sig förbi kön till alla berg-och-dalbanor, vilket vi då gjorde. Allt vi behövde göra var att knappa in vilken attraktion vi ville åka, vänta ett par minuter tills den lilla dosan pep till, och därefter gå förbi hela den ofta timslånga kön. 9 st attraktioner blev det, varav 8 utklassade Lisebergs Balder, i vissa fall med hästlängder!


En av de häftigare var helt klart "Tatsu", en berg-och-dalbana där du inte sitter ner som i vanliga fall, nej, du hänger, framåtlutad som i värsta stålmannen-posen. Närmare känslan av att flyga kan man absolut inte komma. Att det går i 90 km/h och 40 meter upp i luften genom loopar, skruvar och skarpa svängar gör det inte sämre. Om man inte är höjdrädd och har handsvett... Handsvetten blev inte heller bättre av 40 graders värme..! Otroligt hett hela dagen, och att stå i kö hade varit en pina!


 


En annan höjdare är "Superman", där hela vagnen från start skjuts bakifrån från 0 till 160 km/h, och sedan lodrätt 120 meter upp i luften, där man till slut vänder och kör samma resan rakt lodrätt neråt igen. Själva definitionen av att det killar i magen! Jag filmade en snutt när vi stod under:

 


Inför denna (liksom alla andra) var Erika grymt skeptisk och tystlåten innan start, men när vi väl var iväg tjöt hon (liksom jag) av lycka och efteråt var rädslan och ångesten varje gång förbytt i vilja att åka igen =)


Nu sovdags! Stor dag imorgon! =)


På återhörande! Ha det så bra där hemma! Vi har det grymt bra, men saknar givetvis er alla!



  



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Skoogh - 17 augusti 2015 10:01

"Doing an Ironman is like fighting a gorilla: You don´t stop when you are tired - you stop when the gorilla is tired"    Inleder med en efter-bild i avskräckande syfte:   Och nej, jag hade inte BH på mig, chipstuttarna till trots: Det är pul...

Av Skoogh - 14 augusti 2015 21:32

Då var det dags! Ett års förberedelser. Lagom mycket träning. En grym kolhydratsfest i dagarna tre. Allt detta ska omsättas i en heldags slit, kämpande, smärta och förhoppningsvis lycka! Kommer bli fantastiskt kul att få vara med om detta. Hela stämn...

Av Skoogh - 10 augusti 2015 15:14

Brickpass igår (cykel + löpning) funkade problemfritt! Fortsatt krångel med växlarna på cykeln åtgärdades idag på Sportson, snabbt och lätt och tydligen så enkelt att besöket blev gratis. Jag betalade dock lite i form av skamsenhet över min tekniska ...

Av Skoogh - 9 augusti 2015 12:17

Märker att jag inte skrivit här på ett tag, men behovet av att få skriva av sig lite har trängt sig på sista veckan. Som rubriken antyder: Det är mindre än en vecka kvar. All träning skulle för länge sedan ha varit gjord. För att summera årets tränin...

Av Skoogh - 8 november 2013 17:21

Vart ju inte igår jag skrev här. Inte ens i år. Riktigt riktigt tråkigt så här i efterhand, när året som gått inneburit riktigt mycket tränings/tävlingsrelaterade kul händelser. Jag har ingen riktigt förklaring till det hela, mer än att jag bara blev...

Ovido - Quiz & Flashcards