Direktlänk till inlägg 22 augusti 2012

Ö-byte

Av Skoogh - 22 augusti 2012 06:49

Så var det då dags att säga farväl till "The big island" för den här gången! Vår heldag vi hade uppe på Volcano national park i förrgår var mäktig!

Till att börja med var vädret helt klart på morgonen, och vi kunde faktiskt se upp till toppen på Mauna Lua från utsiktsplatsen vid kratern till Kilauea.

Mauna Loa är världens volymmässigt största berg, och faktiskt även det högsta, då det från foten på havsbotten till toppen mäter runt 10 000 meter.

Vi tog oss därefter till en vandringsled nere i en utslocknad del av Kilaueas krater, en f.d gigantisk lavasjö! Vi begav oss i friskt mod ut på de 6,5 kilometrarna i jeans och t-shirt/linne, och hade båda med varsin tröja då det varit rätt kyligt dagen innan. Det var inte kyligt längre. Inte alls. Solen stekte och stora delar av leden gick på en stelnad lavasjö, som var helt fantastisk att skåda, men svartare än asfalt och med diverse "steam-holes" där kokhet ånga från vulkanens innanmäte pös upp. Promenaden varierades också med klättring uppför genom rätt fuktig regnskog, så ni kan ju tänka er vad våra armhålor och fotsulor gillade det...

När promenix nr 1 väl var färdig åt vi lunch (sallad för båda två ;)) och körde ner till havet, där lava så sent som 2003 rann ut och bildade ny mark. Vägen som gick längs med kusten tog milt sagt, abrupt slut! 2003 ville moder natur helt enkelt inte längre ha bilar på den vägen och belade den med ett rejält lager numera stelnad lava som utgör en helt oslagbar vägspärr.

Promenix nr 2 blev ytterligare en 5 km lång vandringsled där man kunde följa 1973-74 års utbrott, där flera nya kratrar och lavafält skapades. Inte riktigt lika spektakulärt, men ändå flera helt makalösa vyer. Däremellan en bilfärd uppför, som bjöd på många riktigt fina fototillfällen.

Havet lååångt ner i bakgrunden.

Nere vid havet har lavan bildat en liten triumfbåge på uppskattningsvis 10 meter

Bilderna gör ingen som helst rättvisa tyvärr, varenda steg vi tog var som att kliva in i ett vykort eller en tavla. Naturen är fantastisk.

Igår var det dags för ö-byte, men innan dess skulle vår "hotell"-värd Danny visa på sin egen lava-tube han har på sin tomt. En lava-tube är helt enkelt en tunnel som lavan från ett 500 år gammalt utbrott har gröpt ur i underjorden. Vi gick ca 1 kilometer i den, men den fortsätter 60 km till ut till havet, och är enligt Danny praktiskt möjlig att vandra hela vägen.

Därefter blev det färd tillbaka till Kona och flyg via Honolulu till Lihue på ön Kauai, som även kallas "The Garden Island". Vi hade en liten lustig incident på flygplatsen i Kona, där vi hade tänkt dricka en öl och spela yatzy i väntan på avgång. Tji fick vi, spelbestämmelserna på Hawaii förbjuder att man spelar kort, tärning och andra hazardspel på allmän lokal, så vi fick vackert packa ner yatzy i väskan igen. Land of the free..? =)

Vi kan båda efter att ha spenderat mindre än ett dygn här konstatera att vi har blivit nersläppta mitt i paradiset. Kritvita stränder som tar slut där knallgröna böljande berg och dalar tar vid, blandat med botaniska trädgårdar och uppå det ett kristallklart blått hav, perfekt för snorkling! Idag har vi hängt på en strand på norra delen av ön och snorklat, solat och badat.

Eftersom fler bilder på mig i badshorts inte har hunnit retuscherats ännu, så lägger jag inte upp dem pga rädsla för att Greenpeace ska komma till stranden och försöka putta tillbaka mig i havet nästa gång jag solar.. Istället blir det en utsiktsbild från vår balkong!

Imorgon är det inbokat en båttur till öns nordvästra del, som inte går att komma till med bil, utan kräver antingen 2-dagars hajk, helikoptertur eller båtfärd. 2 dagars hajk genom regnskog hade säkert varit helt fantastiskt, men vi hinner tyvärr inte med det. Helikopter är som tidigare sagt också svårt att genomföra med tanke på handsvett, så det fick bli båttur med tillhörande snorkling och förhoppningsvis får vi se vilda delfiner!