Direktlänk till inlägg 28 augusti 2012

Honolulu och Waikiki beach!

Av Skoogh - 28 augusti 2012 06:17

Hejsan!


Just nu är det måndag kväll och vi sitter på vår balkong i Honolulu på ön Oahu. Hotellet vi bor på ligger ett stenkast från huvudgatan som går förbi Waikiki beach. Där allt händer! Massor av människor, en fin lång strand, hawaiianska uppträdanden, shopping, gatuartister, båtar och trafik i en salig blandning! Man kan verkligen säga att det händer grejer här fast i ett ganska soft tempo. Väldigt trevligt. Vi har hittills haft en del lata timmar på stranden vilket har varit mycket skönt kombinerat med att vi har kollat runt i stan en del. Imorgon står det hajbur på schemat och i övermorgon, dagen innan hemfärd, ska vi åka en guidad tur i Pearl Harbour och kanske surfa lite. Om vi överlever hajburen vill säga =) Skämt åsido, det ska bli skithäftigt! Vi får helt enkelt återkomma med bilder och våra upplevelser de sista dagarna, kanske under flygresan hem? Denna ska påbörjas 07.00 torsdag morgon (hawaiiansk tid, 12 timmar efter svensk tid) och vi anländer på kastrup fredag kväll vid ca 19.00 (svensk tid). Vi kommer alltså ha en del tid över =) Förutom att blogga har jag även planerat att vi ska spela en del yatzy eftersom Daniel för första gången har gått om mig i antal segrar! Just nu står det 67-65 och jag kan knappt stå ut med Daniels storhetsvansinne som detta medför. Det är dags att ta ner honom på jorden igen =)


 

Utsikt från balkong


Under resans gång har vi haft en hel del riktigt bra matupplevelser. Vi tycker båda två att det är en viktig del och vi rekar friskt bland olika appar för att hitta små guldkorn. Vi har i Honolulu hittat Chucks Cellar. En urmysig restaurang i källarlokal där det varje kväll spelas jazz/blues och där menyn till största del innehåller kött och fisk/skaldjur. Inklusive mycket goda drinkar! Hade vi bott i Honolulu så hade detta varit vårat stammishak!


 

MaiTais på Chucks Cellar


Vi har inte under resans gång träffat på någon svensk. Däremot så kryllar det av asiater precis överallt! Dessa känns också lätt igen på alla möjliga olika sorters solskydd som de bär med sig/på sig. Jag har aldrig sett några som är lika rädda för solen. Ni vet den där huvudbonaden som visades i Breaking news med Filip och Fredrik i förra veckan? Den har vi sett! Bisarrt! Inklusive olika typer av solskydd som ser ut som svetsningsskydd. Maj Gad. Daniel har däremot blivit raggad på av en tjej eller kille (vi vet inte riktigt) som sa att hen va från Finland. Det är det närmsta vi kommit Sverige. (HAHAHAHAHA!)


Resan har verkligen varit helt fantastisk, bättre än något vi upplevt innan. Vi har inte någon gång under resan känt hemlängtan utan vårat kringresande har mer skapat en känsla av att man liksom inte behöver någonting mer än varandra för att det ska kännas som hemma. Däremot så kan man ju sakna (familj och vänner givetvis!!) basala grejer som att kunna dricka vatten ur kranen. Hur skönt är inte det? Att slippa köpa massa flaskor hela tiden. Har man inte för mycket vatten att släpa runt på så har man för lite =) Eller svensk TV. Vi har stundtals kunnat kolla på Kanal 5 på webben (svt och 4an funkar inte utomlands) och i övrigt har vi överrösts med valkampanjande på amerikansk TV, grymt tjatigt. Det är lite annorlunda från hemma.


Det är ju lite så att borta är bra men hemma är bäst, låt mig stolpa upp det lite:


- Vädret. Sverige har kanske inte det bästa vädret men vi har fyra fina årstider som alla är vackra och mysiga på sina sätt och vi slipper tropiska stormar och annat obehagligt som ödelägger delar av landet helt.


- Sociala system. Ja, vi betalar en del skatt och så men hur skönt är det inte att slippa se elände och veta att folk har det bra? Och all vår semester och föräldrarledighet. Här så tror folk knappt att det är sant. Och här är jättejättegamla som jobbar! Hemskt att se.


- Min och Daniels fina vardag med vänner, familj, bra jobb osv.


- Nu ska vi verkligen inte glömma badkaret. JAG SAKNAR MITT BADKAR! Jag har duschat i en näst intill obefintlig stråle och knappt kunnat tvätta håret i ca 1 månad. Mitt älskade badkar.


- Post-Its. Okej, jag kanske inte saknar mina post-its så mycket FÖR JAG HAR JU DEM MED MIG SÅKLART!! Trodde ni nått annat? =)


Vi återkommer snart! Nu är det dags att äta. Ha det bra!!

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Skoogh - 17 augusti 2015 10:01

"Doing an Ironman is like fighting a gorilla: You don´t stop when you are tired - you stop when the gorilla is tired"    Inleder med en efter-bild i avskräckande syfte:   Och nej, jag hade inte BH på mig, chipstuttarna till trots: Det är pul...

Av Skoogh - 14 augusti 2015 21:32

Då var det dags! Ett års förberedelser. Lagom mycket träning. En grym kolhydratsfest i dagarna tre. Allt detta ska omsättas i en heldags slit, kämpande, smärta och förhoppningsvis lycka! Kommer bli fantastiskt kul att få vara med om detta. Hela stämn...

Av Skoogh - 10 augusti 2015 15:14

Brickpass igår (cykel + löpning) funkade problemfritt! Fortsatt krångel med växlarna på cykeln åtgärdades idag på Sportson, snabbt och lätt och tydligen så enkelt att besöket blev gratis. Jag betalade dock lite i form av skamsenhet över min tekniska ...

Av Skoogh - 9 augusti 2015 12:17

Märker att jag inte skrivit här på ett tag, men behovet av att få skriva av sig lite har trängt sig på sista veckan. Som rubriken antyder: Det är mindre än en vecka kvar. All träning skulle för länge sedan ha varit gjord. För att summera årets tränin...

Av Skoogh - 8 november 2013 17:21

Vart ju inte igår jag skrev här. Inte ens i år. Riktigt riktigt tråkigt så här i efterhand, när året som gått inneburit riktigt mycket tränings/tävlingsrelaterade kul händelser. Jag har ingen riktigt förklaring till det hela, mer än att jag bara blev...

Skapa flashcards