Direktlänk till inlägg 9 augusti 2015

Ironman Kalmar - 6 dagar kvar

Av Skoogh - 9 augusti 2015 12:17

Märker att jag inte skrivit här på ett tag, men behovet av att få skriva av sig lite har trängt sig på sista veckan. Som rubriken antyder: Det är mindre än en vecka kvar. All träning skulle för länge sedan ha varit gjord. För att summera årets träning så konstateras givetvis att jag definitivt hade kunnat träna mer. Men liksom för alla andra så kommer det saker emellan: 

-skador, huvudsakliga anledningen till att jag känner tvivel över hur det här ska gå. Har under alltför lång tid nu gått med känning i hälen, vilket eskalerade i en rejäl hälseneinflammation i höstas/vintras och vila. Känningarna har återkommit lite till och från och löpträning har fram till slutet av juni helt uteblivit. Men hux flux med ett par nya skor, massa vadmassage och lite omlagt löpsteg så har det på slutet gått att löpträna helt smärtfritt! 4 långpass på runt 2 mil har det blivit, vilket är på tok för lite, men definitivt bättre än ingenting! Farten finns inte där, och inte heller styrkan/tåligheten i benen, men pannbenet är i storform! Och jävlar vad det kommer få jobba på lördag...


ja, det var väl vad ursäkter jag hade. Under året har det förvisso tillkommit en sprillans ny familjemedlem vid namn Sigge som kräver massor med tid och uppmärksamhet, men Erika har verkligen stöttat mig och gett mig tid att ägna mig åt träning. Det har under året blivit både ett Vasalopp från helvetet och en ensamkörning runt Vättern.


Positivt då: Har fått bra snurr på simningen och simmar rätt bekvämt lite längre sträckor i ett ok tempo där jag inte blir särskilt trött. Cyklingen tror och hoppas jag kommer gå bra den med, även om det kommer slita bra med 18 mil ensamcykling på tempohoj, som inte direkt är lika bekväm som soffan därhemma.. Nä, det stor gisslet för mig är löpningen. Jag vet att det kommer göra ont, jag kommer vara trött, och det kommer bitvis säkert mentalt vara ruskigt nära att kasta in handduken, men jag försöker inte tänka på det alls faktiskt. Jag tar det när det kommer, och ska försöka fokusera på en gren i taget helt enkelt. 


Har 1000 saker jag vill skriva om, får se om jag kan beta av lite under veckan som kommer. Kan väl börja så smått iaf. I slutet av juni beslöt jag att testa hälen på riktigt och anmälde mig till Halmstad triathlon, som är en tävlig på 1/2 Ironman-distans. Simning nedströms i Nissan, cykling på kuperad bana norr om stan och löpning på flack 5 km-slinga i centrum. Simmade de 1900 meterna på ca 31 minuter, cyklade 9 mil på 2.43 och sprang halvmara på 2.06 Trots det modesta tempot på löpningen var jag helt förstörd efteråt, men inte så konstigt med tanke på att det var första löpningen på över en mil sedan 2013... Men hälen höll, och smärtan efteråt bestod istället av härligt skön träningsvärk! Ett par dagars vila senare kunde jag börja köra på så smått igen. Juli har sedan rullat på alltför snabbt med veckor som flugit förbi, men nu är det som sagt lite för sent att göra så mycket annat än att underhålla det som redan finns där. Sista veckan ser ut som följer:

I eftermiddag blir det en kortare cykling ca 3 mil följt av kort löpning på ett par km. 

Imorgon lite simning i intervaller och fixa i ordning det sista med cykeln, växlarna strular lite.

Tisdag vila.

Onsdag lätt cykling och avfärd mot Kalmar.

Torsdag lätt jogg, registrering och briefingmöte i Kalmar.

Fredag vila och prepp.

Lördag race!


Planen för lördag är given: gå ut stenhårt på simningen, öka på cyklingen och sen spurta på löpningen. Inga konstigheter väl? 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Skoogh - 17 augusti 2015 10:01

"Doing an Ironman is like fighting a gorilla: You don´t stop when you are tired - you stop when the gorilla is tired"    Inleder med en efter-bild i avskräckande syfte:   Och nej, jag hade inte BH på mig, chipstuttarna till trots: Det är pul...

Av Skoogh - 14 augusti 2015 21:32

Då var det dags! Ett års förberedelser. Lagom mycket träning. En grym kolhydratsfest i dagarna tre. Allt detta ska omsättas i en heldags slit, kämpande, smärta och förhoppningsvis lycka! Kommer bli fantastiskt kul att få vara med om detta. Hela stämn...

Av Skoogh - 10 augusti 2015 15:14

Brickpass igår (cykel + löpning) funkade problemfritt! Fortsatt krångel med växlarna på cykeln åtgärdades idag på Sportson, snabbt och lätt och tydligen så enkelt att besöket blev gratis. Jag betalade dock lite i form av skamsenhet över min tekniska ...

Av Skoogh - 8 november 2013 17:21

Vart ju inte igår jag skrev här. Inte ens i år. Riktigt riktigt tråkigt så här i efterhand, när året som gått inneburit riktigt mycket tränings/tävlingsrelaterade kul händelser. Jag har ingen riktigt förklaring till det hela, mer än att jag bara blev...

Av Skoogh - 30 augusti 2012 05:10

Hallå igen!   Om drygt 12 timmar påbörjar vi en 30 timmar lång rätt tråkig process som kallas hemresa. Vi har haft en helt underbar bröllopsresa, som helst aldrig skulle få ta slut, men det ska givetvis bli kul att få träffa alla därhemma igen! O...

Ovido - Quiz & Flashcards