Direktlänk till inlägg 10 augusti 2015

5 dagar kvar - målsättning

Av Skoogh - 10 augusti 2015 15:14

Brickpass igår (cykel + löpning) funkade problemfritt! Fortsatt krångel med växlarna på cykeln åtgärdades idag på Sportson, snabbt och lätt och tydligen så enkelt att besöket blev gratis. Jag betalade dock lite i form av skamsenhet över min tekniska okunnighet, men det rann snabbt av då jag nu tror att cykeln är helt tipptopp! Verkligen inte oviktigt, då det är mycket under ett lopp som kan strula, då triathlon är en verklig materialsport. Det finns verkligen hur mycket saker som helst att köpa, och jag är låååångt ifrån värst, även om jag under de senaste åren köpt på mig en del nörderi-grejor. Jag har t.ex ingen wattmätare som mäter effekten när man trampar, men jag har en pulsklocka med triathlonfunktion och gps. Jag har inget disc-hjul baktill som ger bättre aerodynamik, men jag har begagnade kolfiberhjul med hög profil. Jag har inga triathlon-cykelskor med kardborreknäppning för att lättare kunna ta av och på sig skorna i farten under cyklingen, MEN jag har det viktigaste av allt: en snygg outfit, matchad hjälm, cykel och triathlondräkt. Är man inte snabb får man vara snygg. Har man inte utseendet med sig får man ha tjusiga grejor. Min triathloncykel är en nybörjar-tempohoj, men en förbannat snygg sådan. Det kommer man långt på, förhoppningsvis ;) Ska klämma in lite bilder längre fram i veckan.


Målsättningen ja, inte en helt lätt historia, då jag inte varit i närheten av dessa långa distanser tidigare. Jag har förvisso simmat Vansbro, cyklat vättern och sprungit ett par maror, men inte i följd. Halv-ironman gick på nånstans runt 5.27 inklusive växlingar, men det var ju halva distansen som sagt. Kroppen höll för en slutlig halvmara, men hur fanken ska den hålla för ett helt marathon? Och här hemma har Erika dragit på sig en brakförkylning med feber, snuva och hosta.. Alla beräkningar här under är ju givetvis under förutsättning att jag lyckas ducka den, och komma till start överhuvudtaget!


Simningen är jag rätt bekväm med och kan hålla ett tempo på 2 minuter/100 meter, vilket bör leda till att jag kan komma ur vattnet på ca 1 timme och 20 minuter (om inget oförutsett händer, typ att man får en spark i huvudet, eller man sjunker som en sten till botten pga kolhydratsuppladdningen). Efter simning är det växling till cykel. Planen är att köra med triathlondräkt på, under våtdräkten, så det enda ombytet blir att kränga på sig strumpor, skor, hjälm och nummerlapp. Och kanske ett toabesök. Beräknad tid för växling 10 minuter, totalt 1.30


Cyklingen är givetvis det mest nyckfulla inslaget under en ironman, särskilt Kalmar Ironman, där man cyklar mer än halva sträckan ute på Öland, väderkvarnarna och vindkraftverkens förlovade land. Motvinden som lär blåsa en i fejan nån gång under varvet lär bli riktigt tuff. Målet blir ändå att försöka snitta runt 30 km/h på cyklingen (om inget oförutsett händer, typ punktering, vurpa, eller att man blir varnad för att man ligger för nära nån framförvarande. Eller magras pga kolhydratsuppladdningen). 30 km/h är dessutom en bra hastighet, eftersom det blir lätt att räkna tid: 180 km/30 = 6 timmar! Därefter växling till löpning, på med keps, nya strumpor och skor. Och kanske ett toabesök igen. 10 minuter igen, så landar vi på totaltid på 7.40 när jag ger mig ut för maran.


Löpningen är en 14 km-slinga genom Kalmar som man springer tre gånger. Går allt som det ska bör jag ha hunnit ut på löpningen innan första proffset går i mål   Löpningen är som tidigare nämnt det jag är mest osäker inför och det gäller därför att verkligen inte gå ut för hårt. Jag gissar att det är skitlätt att känna till en början att det är gött att komma av cykeln och att det går för sakta. Planen är att ta regelbundna gångpauser vid varje vätskestation och under löpningen hålla ett tempo mellan 6-6.30 minuter/km. Hålls detta hela vägen landar jag på nånstans runt 4.30 på maran (om inget oförutsett händer, typ kramp, värk, uttorkning, skav, magras, mental breakdown. Några av ovanstående LÄR inträffa, så det oförutsedda ligger kanske i om allt händer. Eller ja, allt lär säkert inträffa, men kanske inte SAMTIDIGT. Det vore lite oväntat.) Så med lite marginal säg att jag haltar i mål på 4.50 för enkelhetens skull = totaltid på 12.30 I teorin.  Målsättningen blir dock fortfarande att bara ta mig i mål, eftersom det är min första IM. Hamnar jag under 13 timmar får det bli betyg väl godkänt. Under 12.30  = riktigt bra, och under 12 timmar blir Hysénklass och vansinnig överprestation.


Nu blir det snaps- och ölfri kräftskiva hos svärföräldrarna och simpasset tar vi imorgon! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Skoogh - 17 augusti 2015 10:01

"Doing an Ironman is like fighting a gorilla: You don´t stop when you are tired - you stop when the gorilla is tired"    Inleder med en efter-bild i avskräckande syfte:   Och nej, jag hade inte BH på mig, chipstuttarna till trots: Det är pul...

Av Skoogh - 14 augusti 2015 21:32

Då var det dags! Ett års förberedelser. Lagom mycket träning. En grym kolhydratsfest i dagarna tre. Allt detta ska omsättas i en heldags slit, kämpande, smärta och förhoppningsvis lycka! Kommer bli fantastiskt kul att få vara med om detta. Hela stämn...

Av Skoogh - 9 augusti 2015 12:17

Märker att jag inte skrivit här på ett tag, men behovet av att få skriva av sig lite har trängt sig på sista veckan. Som rubriken antyder: Det är mindre än en vecka kvar. All träning skulle för länge sedan ha varit gjord. För att summera årets tränin...

Av Skoogh - 8 november 2013 17:21

Vart ju inte igår jag skrev här. Inte ens i år. Riktigt riktigt tråkigt så här i efterhand, när året som gått inneburit riktigt mycket tränings/tävlingsrelaterade kul händelser. Jag har ingen riktigt förklaring till det hela, mer än att jag bara blev...

Av Skoogh - 30 augusti 2012 05:10

Hallå igen!   Om drygt 12 timmar påbörjar vi en 30 timmar lång rätt tråkig process som kallas hemresa. Vi har haft en helt underbar bröllopsresa, som helst aldrig skulle få ta slut, men det ska givetvis bli kul att få träffa alla därhemma igen! O...

Skapa flashcards