Direktlänk till inlägg 19 juni 2012

Vätternrundan - del 1. Stresskon och hets.

Av Skoogh - 19 juni 2012 16:02

Då vart vätternrundan avklarad, och när jag summerar allt inser jag att det får bli en uppdelning.. Inledning kommer här:


Efter många om och men och återbud och tillbakatagna återbud blev det till slut 5 tappra själar som begav sig norrut mot Motala: Jag, Fredrik, Tomas, Markus (Karlsjö) och Patrik (polski). Fredrik bestämde sig för att överhuvudtaget cykla bara 4 dagar innan, och genom att låna cykel och kläder från min farsa, skor från Peter Telemo, och hjälm från Olander lyckades han mirakulöst få ihop en komplett utrustning. Trodde han, ända tills Tomas började hetsa i bilen på väg upp. "Ringklocka? Har du ingen ringklocka? Och inga damasker? Herregud..! Har du inte börjat vätska upp dig? Det skulle du gjort för flera dagar sen!" Detta i kombination med att Fredrik sammanlagt cyklat 1,5 mil innan loppet gjorde att han var lite blek när vi väl landade i Motala. 

Boendet hade farsan, som tyvärr fick ställa in i sista minuten, fixat åt oss, i ett riktigt fint hus, precis vid Vättern. Där kamperade vi tillsammans med 6 äldre herrar med ungefär lika många genomförda Vätternrundor som vi hade mil på cykelsadeln. Erfarenhet i massor med andra ord, som det över en rejäl fika på husets terrass skulle delas med av! Allt från lufttryck i däck, till vilka backar som var jobbigast fick vet veta. MEN, det viktigaste av allt: Ta det lugnt ända till Jönköping! Det är 11 mil till Jönköping, då har man 19 kvar, och det är först DÅ som loppet börjar. På riktigt. Inga problem tänkte vi. Det löser sig. Vi hade ju sett på Giro ´d Italia hur man gör, klungkörning, bergspriser och annat. Belgisk kedja.

Vi hade starttid 21.12 på kvällen, vilket innebar att stor del av loppet skulle cyklas i mörker, och enligt SMHI skulle det också bli en blöt avslutning på rundan, då ett rejält regnväder var i antågande. Med fyra timmar till start begav vi oss till nummerlappsutdelningen, med tillhörande gigantiskt tält med cykel-utrustning för att införskaffa det sista nödvändiga. Typ ringklocka och damasker till Fredrik. Fredrik, som dessutom lånat/köpt sin startplats av Radde, var också tvungen att ändra namnet på startbeviset, vilket man helst skulle gjort en månad innan loppet. Efter många vändor lyckades han dock få till sitt namn på nummerlappen, och sista pusselbiten i en svensk klassiker var redo att påbörjas för hans och Karlsjös del. 

Tillbaka vid huset var det dags att börja pumpa däck, klistra nummerlappar, montera lysen, ringklockor och cykeldatorer. För er som inte visste det är cykling en materialsport helt utan gräns. Du kan lägga hur mycket pengar som helst på hur mycket onödiga och nödvändiga prylar som helst. Och har du inte precis allt så har du ångest över det. Jag hade varit för snål för att köpa en ordentlig cykeljacka med regnskydd, och sneglade avundsjukt på de mer rutinerade gubbarnas 2 000-kronors jackor när de bytte om. Jag valde att nöja mig med min vindtäta och till viss del vattentäta löparjacka. Den duger, så mycket ska det väl inte regna?

En ordentlig pump i fickformat hade jag dock! Utifall det skulle bli punktering, och den funkar utmärkt att pumpa däcken med även innan träning och lopp. MEN, när det efter gubbarnas direktiv skulle pumpas upp till 8 bars tryck i bakdäcket, så fastnade ventilen i pumpen. Helvete. Inte mycket att be för, men jag hade ju reservslangar i massor och det var bara att börja byta. Ta loss däcket var inga problem, öppna förpackningen och börja sätta fast däcket på fälgen igen gick också bra. Tills vi insåg att slangen var för stor. Stresskon. Hade klantiga, disträa jag gått och köpt en för stor slang? Svor över försäljaren på cykelmagneten som sålt slangen till mig, och begav mig ner till nummerlappsutdelningen igen för att köpa en ny. Men nej, det var rätt slang sa försäljaren på mässan till mig och mätte upp min trasiga och jämförde. Den skulle tyldligen vara lite större än fälgen, för att kunna få i extra tryck. Doh! Som tur var kryllade ju huset som sagt var av erfarenhet, och de sken glatt upp när jag lite skamset bad om hjälp. Gubbarna var verkligen guld värda, och otroligt hjälpsamma! På nolltid var däcket fixa, och med en dryg timme till start var det ombytesdags. Packade ner en extra, till viss del regntålig löpartröja i sadelväskan (en sadelväska är också ett måste att ha), 6-7 energibars tillsammans med mobil och handskar i fickorna, och fyllde vattenflaskorna.

Mobilen ja, det var ju så att Sverige skulle till att möta England, med avspark 12 minuter innan startskottet gick för vår del, så det fick bli att lita på att P4 hade bra täckning längs med vägen. Dålig timing av oss, men det fick gå. Med 20 minter till start begav vi oss ner till startområdet och blev strax innan start insläppta i startfållan. Där träffade vi på Daniel Sjödin, som Fredrik sålt sin första startplats till. Han hade raggat med sig en kompis att cykla med också, så helt plötsligt var vi 7 som kunde bilda en riktigt stark klunga! Vad kunde gå fel? Bara 30 mil kvar!


Fortsättning följer...  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Skoogh - 17 augusti 2015 10:01

"Doing an Ironman is like fighting a gorilla: You don´t stop when you are tired - you stop when the gorilla is tired"    Inleder med en efter-bild i avskräckande syfte:   Och nej, jag hade inte BH på mig, chipstuttarna till trots: Det är pul...

Av Skoogh - 14 augusti 2015 21:32

Då var det dags! Ett års förberedelser. Lagom mycket träning. En grym kolhydratsfest i dagarna tre. Allt detta ska omsättas i en heldags slit, kämpande, smärta och förhoppningsvis lycka! Kommer bli fantastiskt kul att få vara med om detta. Hela stämn...

Av Skoogh - 10 augusti 2015 15:14

Brickpass igår (cykel + löpning) funkade problemfritt! Fortsatt krångel med växlarna på cykeln åtgärdades idag på Sportson, snabbt och lätt och tydligen så enkelt att besöket blev gratis. Jag betalade dock lite i form av skamsenhet över min tekniska ...

Av Skoogh - 9 augusti 2015 12:17

Märker att jag inte skrivit här på ett tag, men behovet av att få skriva av sig lite har trängt sig på sista veckan. Som rubriken antyder: Det är mindre än en vecka kvar. All träning skulle för länge sedan ha varit gjord. För att summera årets tränin...

Av Skoogh - 8 november 2013 17:21

Vart ju inte igår jag skrev här. Inte ens i år. Riktigt riktigt tråkigt så här i efterhand, när året som gått inneburit riktigt mycket tränings/tävlingsrelaterade kul händelser. Jag har ingen riktigt förklaring till det hela, mer än att jag bara blev...

Ovido - Quiz & Flashcards