Direktlänk till inlägg 13 mars 2012

Lika fet av fett som man blir grön av grönsaker

Av Skoogh - 13 mars 2012 09:41

Händelserik helg! Kul helg!


Men till att börja med som motvikt och för att jag själv är allergisk mot allt bloggar som skiver om hur jäkla bra allt är så ska jag berätta om mitt löppass för drygt två veckor sen: Tanken var ett lite längre pass från Halmstad till Oskarström, för att hämta hem vår bil som päronen lånat. Det gick lätt! I tre kilometer. Sen blev det gradvis tyngre och tyngre tills jag kom till Sennan efter typ 13 km. Första gångpausen. Fortsätter. Känns helkass. Blir dessutom kall när man tvingas gå, och så börjar det snöa.. Får gå genom halva Oskarström, varvat med att jogga lite, för nu har det plötsligt blivit tidsnöd, eftersom jag skulle jobba kväll. Väl framme får jag slänga mig i bilen och åka hemåt, duscha och iväg till jobbet. Några timmar senare är jag åter hemma, frossar i soffan, och ytterligare några timmar senare slår mr maginfluensa till med full kraft, och det blir ett par rejäla samtal med herr Ulrik i den stora vita luren under natten. Sen dess har det av naturliga själ inte blivit så mycket löpträning, och de pass som blivit av har gått segt segt seeeeegt. Löppasset igår var dock lättare, och hoppas på en vändning nu.


Som Erika skrev så var det fram med stora autografblocket i fredags, då min stora idol, förebild och hjälte Jonas Colting höll föreläsning i Helsingborg, till vilken Erika bjudit med mig på! Tack älskling! ;)


Nåja, riktigt så kär i mr Colting är jag inte, men han är en stor inspirationskälla och en sjuhelsikes triathlet. Dessutom väldigt kunnig. Den röda tråden i föreläsningen var hälsa, eller "den nakna hälsan", som både hans mest kända bok och föreläsningsturnén heter. Naken hälsa avseende att hans koncept förespråkar grundläggande, minimalistisk och avskalad träning, samt naturlig, fett- och proteinrik mat. Ett uttryck som satt sig är rubriken: man blir lika fet av fett som man blir grön av grönsaker. Fettskräcken hos svenska läkare, dietister och livsmedelsverket har ju på sistone visat sig vara totalt obefogad, och något som Colting anammat långt före många andra. Colting är dock som han själv uttrycker det ingen kost-taliban, och tror inte på att helt utesluta något, inte heller kolhydrater. Kolhydrater funkar bra i slutet av långa träningspass, och så är det ju supergott, och ett fantastiskt njutningsmedel. Som konstant basvara i kost i form av bröd, mjöl, pasta och potatis är det desto sämre och en bov som ger upphov till sug efter ytterligare kolhydrater när blodsockret sjunker. Att istället basera sin vardagsmat på att äta mycket fettrik mat och mycket grönsaker, t.ex kött, fisk, ägg, avokado, nötter och broccoli, gör att man kan äta sig mätt utan att snart igen känna sig sugen på något mer. Aja, ska inte raljera iväg.. För den intresserade kan jag varmt rekommendera Andreas Eenfeldts bok "Matrevolutionen". En riktigt intressant och tänkvärd bok som jag gärna lånar ut till den som önskar!


  

I övrigt på föreläsningen så sågades skoindustrins dämpnings- och inläggshysteri. Tunga löparskor som ska ge dämpning och skydd ger tvärtom upphov till dålig löpteknik, dvs ett långt löpsteg, där man "rullar" på steget och onödigt belastar knän, höfter och rygg. Prova att springa utan dina inlägg och tyngsta skor och ta ett kortare löpsteg, där varje steg landar rakt under kroppens tyngdpunkt, inte framför! Jobbigt till en början, men när man byggt upp styrkan i foten kan man slänga sina väldämpade, dyra och stukningsbenägna pjäxor, och istället satsa på ett par lättare skor. Med rätt teknik har kroppen via fot, knäled, höft och svank en perfekt utvecklad inbyggd dämpning! Människan är inte byggd för löpskor överhuvudtaget, men att ge sig på barfotalöpning direkt är inget Colting rekommenderar, utan en långsam uppbyggnad av fotens muskulatur krävs innan man ger sig på barfotaskor.

Bild härifrån, med mer intressant läsning! Kika även in på Coltings blogg, med otroligt vitt skilda ämnen, från skolmat till Iron Man-tävlingar! Lånar även gärna ut Coltings bok "den nakna hälsan" till den intresserade!


Nog för idag! En hel del pingis var det i helgen också, men får ta det senare i veckan. Nu frukost =)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Skoogh - 17 augusti 2015 10:01

"Doing an Ironman is like fighting a gorilla: You don´t stop when you are tired - you stop when the gorilla is tired"    Inleder med en efter-bild i avskräckande syfte:   Och nej, jag hade inte BH på mig, chipstuttarna till trots: Det är pul...

Av Skoogh - 14 augusti 2015 21:32

Då var det dags! Ett års förberedelser. Lagom mycket träning. En grym kolhydratsfest i dagarna tre. Allt detta ska omsättas i en heldags slit, kämpande, smärta och förhoppningsvis lycka! Kommer bli fantastiskt kul att få vara med om detta. Hela stämn...

Av Skoogh - 10 augusti 2015 15:14

Brickpass igår (cykel + löpning) funkade problemfritt! Fortsatt krångel med växlarna på cykeln åtgärdades idag på Sportson, snabbt och lätt och tydligen så enkelt att besöket blev gratis. Jag betalade dock lite i form av skamsenhet över min tekniska ...

Av Skoogh - 9 augusti 2015 12:17

Märker att jag inte skrivit här på ett tag, men behovet av att få skriva av sig lite har trängt sig på sista veckan. Som rubriken antyder: Det är mindre än en vecka kvar. All träning skulle för länge sedan ha varit gjord. För att summera årets tränin...

Av Skoogh - 8 november 2013 17:21

Vart ju inte igår jag skrev här. Inte ens i år. Riktigt riktigt tråkigt så här i efterhand, när året som gått inneburit riktigt mycket tränings/tävlingsrelaterade kul händelser. Jag har ingen riktigt förklaring till det hela, mer än att jag bara blev...

Ovido - Quiz & Flashcards