Alla inlägg den 21 augusti 2011

Av Skoogh - 21 augusti 2011 11:54


  "Fy fan va skönt att det är över!" pustade Erika när vi efter att ha lyckats ta oss hem till en soldränkt balkong med en kall öl efter genomförd halvmara! Mitt tidigare "drömscenario", med en krampande Marko och spurtande Erika var SÅÅÅÅ nära att gå in, och hade loppet varit bara nån kilometer längre tror jag att Erika hade vunnit rotelmästerskapen =) Bra kämpat båda av er båda! Och Erika, du får gärna kapa min blogg och skriva om loppet själv här!


Nu ego och min upplevelse av loppet: Perfekta förhållande blev det, åtminstone nästan. Blåste på bra på vägen ut mot Tylösand, så valde att hitta lämpliga storvuxna personer att gömma mig för blåste bakom. Utmärkt taktik, ända tills en man alltmer ofta började snegla bakåt och undrade säkert va fan jag höll på med. Till slut började han springa bredvid spåret och sänkte farten markant, och då fick jag ju helt enkelt ta och skamset springa förbi honom. Jag märkte att han snabbt la sig in bakom mig, och då fick det ju bli ett ryck och en fartökning! Ingen jäkel ska ligga bakom mig och få lä! =)


Hade i förväg bestämt mig för att 1.35 var tiden att slå, vilket innebär en snittid på 4.30 minuter per kilometer. Målet var att springa så jämnt som möjligt, men försöka öka lite på hemvägen, med vinden i ryggen. Taktiken höll faktiskt riktigt bra! Öppnade på 45.23 första milen, och när banan vände borta vid Tjuvahålan kändes det riktigt bra och jag kunde öka tempot. Sista milen är rätt knixig, med till stora delar små, smala stigar med ett par korta branta backar upp och ner. Passar mig perfekt! Grusstigar är lätt mitt favoritunderlag! Andra milen sprangs på ungefär 44.30, har inte exakt koll, och i mål hade jag 13 sekunder till godo för att klara 1.35 Den som är vass i matte har redan beräknat min sluttid, som blev 1.34.47, och jag är klart riktigt nöjd med den! 4 minuter snabbare än min bästa halvmaratid, och jag kände mig hyfsat fräsch ganska snart efter målgång. Visst, ett obligatoriskt magras på en baja-maja hör ju till hård fysisk ansträningning för min del numera, men i övrigt tipp topp!


Idag är det sedvanliga stela vader, men får bli "ignore" på dem, för nu vankas det snart fotbollsmatch! Ny veteranmatch med Centern, den här gången mot HBK:s veteraner. Ska bli skoj!


Appropå veteranidrott: Den här säsongen får jag vara med i Veteran-sm i pingis.. Shit, känns ju precis som man lämnat juniorklasserna! En veteran i sitt livs löpform är man iaf =)




Ovido - Quiz & Flashcards