Alla inlägg under augusti 2012

Av Skoogh - 10 augusti 2012 07:23

..åtminstonne om du fråga Erika! Då är det nämligen dags att bada med en 1,5 tons koloss i form av en vitval. Eller beluga whale som de heter på amerikanska. Beluga är nämligen RYSKA för vit! Vi gillar Ryssland! Särskilt höjdhoppare. Tyvärr var det fel ryss som vann OS i år, men vi deppar inte för det, utan tänker oss tillbaka fyra år i tiden när rätt ryss vann:

Han sägs likna nån, vet inte vem..?

Aja, tillbaks till vitvalen. Imorgon ska det som sagt var interageras. Idag när vi anlände till San Diego åkte vi givetvis raka vägen till Sea World och kollade in hur den mådde. Till synes alldeles utmärkt!

Storleken på valen framgår verkligen inte, men den är stooooor!

Vi återkommer givetvis med rapporter så fort vi kan imorgon, Erika har pratat om det här i snart ett år!

I övrigt har dagen bestått av delfiner, späckhuggare, uttrar, pingviner, isbjörnar och matande av högljudda, hungriga men väldigt gulliga sjölejon som fjäskade järnet för att få fisk:

Riktigt fin och mysig park i övrigt, och djuren ser ut att trivas och ha det riktigt bra! Vi har mängder med bilder som får läggas upp senare..

Igår var resans höjdpunkt (nästan iaf) om ni frågar mig! Då var vi på Six Flags, ett nöjesfält ett par mil norr om Hollywood, bestående av 90 % über-awesome berg-och-dalbanor! Herregud, vet knappt var jag ska börja. Jag sväljer helt och hållet att min mobbande fru kallar mig väglus, för igår var hon den bästa lekkamrat man kan ha på ett tivoli. Trots hennes höjdrädsla och till synes outtömliga handsvett vid vistelser på höga höjder så hängde hon med på i stort sett varenda bergbana! Och de var många! Så många att det troligen hade varit omöjligt att hinna med alla om man inte hade haft den här lilla dosan:

Ett flashpass, platinavarianten, som vi (liksom hela vitvals-badandet) tackar våra bröllopsgäster för. I USA kan man för pengar köpa allt. Givetvis kan man också köpa sig förbi kön till alla berg-och-dalbanor, vilket vi då gjorde. Allt vi behövde göra var att knappa in vilken attraktion vi ville åka, vänta ett par minuter tills den lilla dosan pep till, och därefter gå förbi hela den ofta timslånga kön. 9 st attraktioner blev det, varav 8 utklassade Lisebergs Balder, i vissa fall med hästlängder!

En av de häftigare var helt klart "Tatsu", en berg-och-dalbana där du inte sitter ner som i vanliga fall, nej, du hänger, framåtlutad som i värsta stålmannen-posen. Närmare känslan av att flyga kan man absolut inte komma. Att det går i 90 km/h och 40 meter upp i luften genom loopar, skruvar och skarpa svängar gör det inte sämre. Om man inte är höjdrädd och har handsvett... Handsvetten blev inte heller bättre av 40 graders värme..! Otroligt hett hela dagen, och att stå i kö hade varit en pina!

En annan höjdare är "Superman", där hela vagnen från start skjuts bakifrån från 0 till 160 km/h, och sedan lodrätt 120 meter upp i luften, där man till slut vänder och kör samma resan rakt lodrätt neråt igen. Själva definitionen av att det killar i magen! Jag filmade en snutt när vi stod under:

Inför denna (liksom alla andra) var Erika grymt skeptisk och tystlåten innan start, men när vi väl var iväg tjöt hon (liksom jag) av lycka och efteråt var rädslan och ångesten varje gång förbytt i vilja att åka igen =)

Nu sovdags! Stor dag imorgon! =)

På återhörande! Ha det så bra där hemma! Vi har det grymt bra, men saknar givetvis er alla!

Av Skoogh - 8 augusti 2012 06:22

Hejsan allihopa!

Då var det dags för en ny rapport och denna gången efter ett par dagar i Los Angeles. Äntligen slipper vi frysa!! Efter Seattle och San Francisco så var vi ganska trötta på kylan och snålblåsten. Det var inte vad jag hade räknat med när vi åkte hemifrån (därav bristande packning i form av varma kläder, tur man kan det där med shopping). Men nu! Nu är det varmt och skönt och varmare lär det bli..

Gårdagen spenderades på Universal Studios, vilken park! Ett riktigt påkostat paradis för både vuxna och barn. Både jag och Daniel var vimmelkantiga efter filmupplevelserna i 3D där transformers var i särklass bäst. Hur kan de få till känslan av att man befinner sig mitt i filmen? Och lägg sen till värme/kyla/regn/lukter till upplevelsen så blir det hur häftigt som helst. Vi toppade dagen med ett besök på en traditionell mexikansk restaurang som vi läst om i en av våra appar. Vi fick så sinnessjukt mycket mat att både jag och Daniel mådde riktigt illa när vi gick därifrån, men gott var det!

Väglusen utanför Universal Studios.

Transformers!

Brees hus i Desperate Housewives. I en "Studio-Tour" fick vi se stora delar av Universals inspelningsområde och då även Wisteria Lane. För kännedom är Brees hus det enda huset med en fungerande toalett, resten är bara fasader.

I denna lilla pool har de flesta av Universals filmer med vatteninslag spelats in. Exempelvis Pirates of the Caribbean, hajen mfl. Även Tom Crusies War of the Worlds (som vi fick se ännu mer utav) har spelats in och på den gröna bakgrunden kan man sedan applicera vilken bakgrund man vill ha. Mycket fiffigt =)

Idag hade vi en shopping- och stranddag. Vi tog SUVen ner till Santa Monica (via Beverly Hills) och strosade längs Third promenade tills vi inte kunde bära fler påsar... =) Efter en avlastning i bilen och upphämtning av badkläder gick vi ner till stranden och fick lite sol och bad. Men viktigast av allt!! Under shoppingturen gick vi in på en bank med vår "falska" 100-dollarssedel. SOM INTE VAR FALSK!! Vi fick alltså skämmas i onödan på Alcatraz och jag ifrågasätter starkt den där pennan som affärerna har och ritar på sedeln för att se om det blir gult (riktig) eller brunt (falskt). Vi fick 5 stycken 20-dollarssedlar istället och ett glatt humör.

Imorgon ska vi till Six Flags - Magic Mountain. Ett grymt stort nöjesfält där jag antagligen kommer få hota/muta Daniel för att komma därifrån vid stängning. Om jag överlever alla extrema berg-och dalbanor vill säga. Skämt åsido, det ska verkligen bli jätteroligt och Lisberg kommer nog blekna en aning i jämförelse..

Vi kommer sedan lämna Los Angeles för San Diego och SeaWorld. Vi har bokat ett Beluga (vitval) interaction program, som jag har längtat efter detta! Vi ska simma/leka/mysa med vitvalen i ca 1.5 timme. Större rapport kring detta kommer =)

Saker jag lärt mig hittills (eller fått bekräftat):

- Amerikanerna har den sämsta matkulturen någonsin. Det är inte konstigt att nästan alla är jättetjocka när det äts så mycket skräp.

- Hemmavid kör Daniel bil som en väglus. Här kör han mer efter "plattan i mattan". Jag visste att han hade det i sig!

- Jag ska aldrig mer vara spontan någonsin efter vårt lilla sovaibilen-äventyr. Därför har vi nu bokat resterande nätter där vi egentligen skulle vara lite spontana =)

Hoppas ni har det bra där hemma, Kärlek!!

Av Skoogh - 6 augusti 2012 02:49

Nu har vi efter lite om och en del men landat i Hollywood, på the Hollywood Hotel, som jag tycker ligger lite väl långt från Walk of fame för att få kallas för Hollywood. Aja.. Nu tillbaks till om:en och men:en. Fortsätter där vi slutade igår, på Starbucks i San Francisco.

För tredje dagen i rad låg dimman tät över Golden Gate-bron, men nu skulle den passeras. Vi valde att bila över, då utsikten därifrån ändå till stor del var pajad av dimman. Trots allt en riktigt mäktig känsla att köra över bron!

Efter bropassagen styrde vi kosan mot Muir Woods, som inte är en släkting till golfesset, utan en skog (inte Skoogh) strax norr om SF. Skogen är en redwood-skog, bestående av enorma redwood-träd, vissa över 100 meter höga och över 1000 år gamla. Vansinnigt svårt att fånga in storleken och känslan på bild, men här är lite försök:

En skön naturupplevelse! Så sanslöst fuktigt uppe i skogen att saker är konstant blöta utan att det regnat.

Nog med skog, fukt och kyla, för det har faktiskt hittills inte varit speciellt varmt, varken i Seattle eller SF. Därför drog vi söderut, med första anhalt kuststaden Monterey, med sitt stora akvarium. Under 2 timmar gick vi runt och kollade in fiskar, uttrar och maneter. Intressant och fint, men ganska anpassat för barnfamiljer och inte för nygifta vuxna =)

Vår nästa plan var att hitta ställe att övernatta på. Eftersom Monterey verkade mysigt gjorde Erika en snabb research, springandes mellan olika motell och hotell, på tillgång och pris. På frågan om tillgång fick hon ofta siffran 0 till svar, och fick hon inte det, blev svaret på prisfrågan istället skyhögt. Screw Monterey tänkte vi och styrde kosan söderut mot Highway 1. Klockan var ju bara 7, och vi kunde ju köra nån timme och sen hitta nåt mysigt motell med fin utsikt längs med vägen. Morsan/svärmor Anita hade ju gjort samma trip för en månad sen och det hade ju gått bra.

Vår gissning är att de INTE åkte på Highway 1 på helgen. För på vartenda ställe vi stannade på under 2 timmar var det smockfullt. Till slut när det blev mörkt, och vi insåg att vi missade en hel del av den fantastiska utsikten längs med vägen, gav vi upp: Vi skulle få sova i bilen. Ett helt ofrivilligt Ove Sundberg-tips. En rätt så slutkörd Erika fick ett skrattanfall modell större när vi insåg att vi var stuck längs med vägen med 4 överblivna tacos från ett tidigare Taco Bell-besök, samt en påse Turkisk peppar. Som tur var stannade vi till vid ett fullt motell, med restaruang som höll öppet extra sent för vår skull! I utbyte mot att vi käkade sen middag, fick köpa en flaska vatten, samt använda toaletten hela natten. Som f.d utryckningspolis är man ju van vid att "fälla", så att somna var inga konstigheter alls för min del! Orutinerade Erika valde dock baksätet först, innan hon bestämde sig för att gå på toa mitt i natten. I strumplästen, utan att ta på sig skorna. Jag lider med snigeln som nu är ett minne blott på Erikas strumpa. Efter denna incident hoppade Erika fram i framsätet och somnade gott även hon =)

När vi vaknade på morgonen kunde vi konstatera att vi hade sovit på en rätt vacker plats, och utsikten var helt ok, trots dimman!

Bara några mil söderut planade vägen ut, och plötsligt på en liten strandremsa låg de där: Sjöelefanterna! Stinkande, frustandes, fisandes och i vissa fall fightandes om utrymmet i mitten av högen! Vi stannade till och kunde stå bara några meter från flocken och fotografera dem. Riktigt skojigt, och imponerande: De är riktiga kolosser!

Färden fortsatte söderut och via ny frukost på Starbucks (suck..) styrde vi kosan mot lilla danska (!) byn Solvang, ca 15 mil från Los Angeles. En riktigt mysig upplevelse där vi givetvis fikade wienerbröd på Mortensens bakery.

Sista biten på Highway 1 på väg mot LA är riktigt fin och går via jättevillor och ständer genom Malibu. Mycket folk då det är söndag och för första gången upplevde vi riktigt varmt och härligt väder på resan! Vi spar strandhänget till en annan dag, men skyndade oss istället till hotellet för ett dopp i polen och en härlig timme i solstolen! Nu är det strax dags för lite turistande i Hollywood och middag! Imorgon blir det kungligt roligt på Universal Studios!

Hoppas allt är bra med er därhemma! Vi har en helt underbar resa, vistelsen på hotell Hyundai Santa Fe till trots ;)

Av Skoogh - 4 augusti 2012 19:29

Eller ja, igår var inte så jättehektiskt. Frukost på Starbucks (som vanligt) och därefter tog vi vårt pick och pack och sa adjö till Seattle. Seattle är en jättetrevlig stad, särskilt området kring marknaden. Och tack igen till Katie och Martin som tagit väl hand om oss under starten på vår bröllopsresa!

Flyg från Seattle till San Francisco, där vi hämtade ut vår kompis för de nästa två veckorna: En Hyundai SUV som går som ett spjut! Tyvärr fick den ingen större chans att bevisa det igår i rusningstrafiken från flygplatsen in till stan. Efter en och en halv timmes körning i 12 kilometer kom vi till slut fram till hotell Nikko, i närheten av Union Square. Ett riktigt fint hotell, som vi fick tag i riktigt billigt! Varför det var billigt fick vi snart förklarat: allt kostar extra. Parkering? 45 dollar för ett dygn! Internet? 16 dollar extra! Vad gäller internet så kör vi dock dagens Ove Sundberg-tips där: Det finns ett Starbucks precis jämte lobbyn, som liksom övriga Starbucks har gratis wi-fi! Ka-ching! Till och med tillgången till gymet kostar extra. Tack vare vår charm och trevlighet fick vi dock gratis tillgång till det eftersom vi är på honeymoon! Inte för att vi använt det så där jättemycket, men ändå =)

Trötta och hungriga gav vi oss ut på restaurangjakt, med hjälp av Katies systers mini-guide som vi fick specialkomponerad! Den sa att vi skulle leta upp en restaurang som heter Tadish grill, Californiens äldsta restaurang, och en riktigt speciell upplevelse. Alla kypare och servitörer gick klädda i vita labbrockar och de höll ett rusktigt tempo, vilket var nödvändigt med tanke på att väntetiden för att få ett bord landade på 45 minuter. Som tur var bestod halva restaurangen av en lååååång bar, som vi glatt utnyttjade. En öl och sen en drink vid namn Mojito-Martini, som smakade tandkräm. Erika fick min och jag grabbade en öl till, till min jätteköttbit, medium-raw med Steak Sauce. Grabbade var ordet.. Erika åt restaurangens berömda skaldjurs-gryta, som såg riktigt fin ut. En, på det hela taget, riktigt bra restaurang!

Idag har vi varit ruskigt effektiva i vårt turistande, då vi bara har en heldag inplanerad här i San Francisco. Uppe med tuppen klockan 8 gick vi ner till ändstationen för den gamla spårvagnen och ställde oss i kö. Vi fick de bästa platserna, ståplatserna där man hänger ut på sidan!

Riktigt fräckt att åka gata upp och ner så här, och vyerna och utsikterna här är helt häpnadsväckande! San Francisco är en riktigt häftig stad, och lutningen på några av gatorna gör att man undrar om bilarna ankras fast i gatan..

Spårvagnsfärden slutade nere i området Fishermans warf, där vi hittade ett Starbucks för frukost och OS-uppdatering, då det mesta som visas på tv av OS här handlar om USA och deras never-ending guldregn. (Kan väl för övrigt redan nu säga grattis till Sara Algotsson till Jerringpriset?) Efter det letade vi oss till Pir 33, där vi sedan ett tag bokat in en tur ut till Alcatraz! Med facit i hand ingen dum idé att förboka den turen, då nästa lediga datum för att åka dit var den 19:e augusti.. Trots detta kändes båten knappt halvfull när vi bordade den och åkte ut till ”The Rock”. Riktigt magiskt att få gå omkring på ön och man får verkligen in känslan, särskilt med tanke på att man fick med sig en audio-guide, där f.d Interner och vakter berättar om livet på fängelset.

Och vyerna man får över stan från toppen av ön är helt fantastiska! Likaså kan jag tänka mig att vyerna över Golden Gate-bron är grymma, men hela bron är totalt indränkt i filmjölkstjock, konstant dimma. Det enda man kan se av bron är fundamenten precis vid havsytan. Lite tråkigt, men tydligen rätt vanligt förekommande.

Vid slutet av besöket skulle vi handla lite souvenirer, bl.a en kopp till Erika, vykort och skyltar. I kassan landade summan på ca 40 dollar och jag ville betala med en 100-dollarssedel. Det lilla problemet var bara att 100-dollarssedeln var FALSK! Då 100-lappen utgjorde våra sista kontanter, fick vi skamset dra fram Visa-kortet och lämna, med rådet från expediten att lämna in pengen till en bank. Då vi inte tagit ut, eller växlat några pengar ännu så länge, så kan vi helt enkelt bara kostatera att någon på bröllopsfesten verkar vara en skicklig förfalskare..! Dock inte tillräckligt skicklig, expeditens förfalskningspenna markerade rätt tydligt... ;)

Efter båtturen tillbaka tog vi oss en promenad upp på Telegraph Hill och Coit Tower. Ytterligare fantastiska vyer, som man väldigt snabbt blir bortskämd med, och på grund av lång kö till den till synes mycket långsamma hissen upp i tornet, nöjde vi oss med vad vi fick se från marknivå. Promenaden fortsatte sedan rakt österut mot vad som sägs vara världens brantaste gata, Lombard Street. Sista biten är, om inte den brantaste gatan, säkerligen en av de vackraste. Och definitivt den krokigaste! Den är så pass brant att man har gjort en mini-serpentinväg, rikligt dekorerad med blommor, murar och vackra hus. Toppen på gatan utgör ytterligare en helt makalös utsiktsplats.

Promenaden tog oss därefter via en pizzaslice i Little Italy, genom Chinatown och tillbaka till Union square, där jag för ett tag sedan lämnade av Erika med ett Visa-kort, mitt bland massa mode-butiker. Vi får väl se om hon ringer om bärhjälp snart =)

Ikväll blir det middag på en restaruang som heter Absinthe, som är nästa rekommenderade i vår Sarah-guide. Guiden har gett oss ett fantastiskt dygn hittills, så oddsen för att Absinthe är en kalasrestaurang är goda!

Detta skrevs igår kväll, nu kan vi lugnt konstatera att guiden hade rätt igen.. Makalös fiskrätt för mig och jättefin Coq au Vin för Erika. Uppå det blev det en rom-drink på en pirat-inspirerad lite häftig bar. Nu idag ska vi köra över Golden Gate-bron, och leta upp en redwood-skog innan vi drar söderut längs med Highway 1. Vi återkommer givetvis från ett annat Starbucks senare ;) Idag firar vi en vecka som gifta! Tack Radde för påminnelsen, vi har redan glömt vilken dag det..!

Av Skoogh - 2 augusti 2012 00:56

Hejsan allihopa! Erika här.

Igår turistade vi runt litegrann, shoppade och gick på baseball. Alltså en mycket bra dag! Martin och Katie tog med oss på en baseballmatch (till Daniels stora glädje) där hemmalaget vann. Jag kan inte påstå att jag är ett baseballfan men det var ett väldigt trevligt sätt att umgås på: äta, äta ännu mer och dricka öl. Ni hör ju =)

Idag har vi tagit en båttur kring Seattle som bland annat såg ut såhär:

Seattle Skyline, i mitten ser ni Space-needle.

Vi har även varit på Pikeplace market, en marknad här i Seattle där det mesta säljs. Fisk, frukt, hantverk och smycken är bara en del av allt. Och frukten! Vi köpte nyss med oss persikor, körsbär, hallon och vin för en liten eftermiddagsfika framför OS.. Mysigt!

Ikväll ska vi hem till Martin och Katie tillsammans med Katies syster och hennes man för middag och samkväm. Det ska bli mycket trevligt!

Ha det bra!

//Erika

Av Skoogh - 1 augusti 2012 00:38

Nu har vi varit där. Här ser ni beviset, en helt autentisk bild!

Visst är det härligt med turisfällor? =) Tur att bilden var gratis..