Direktlänk till inlägg 24 maj 2011

4...

Av Skoogh - 24 maj 2011 12:49

Nedräkningen fortsätter! Idag genomfördes näst sista passet, ett kortare intervallpass utmed nissan, 10x200 m, plus sammanlagt 5 km upp och nerjogg. Det kändes helt ok, har varit lite stel i ljumskarna av träningsvärk/dålig stretching efter fotbollsmatchen i söndags, men efter bara några hundra meters uppjogg kändes det helt ok igen! Svårt att säga nåt om formen, de här sista passen är mest för att hålla igång benen. Det känns hursomhelst inte dåligt!


Har på sista tiden kollat runt lite om målsättningar/upplägg på marathon, och jag kan väl konstatera att det finns ungefär lika många sätt att springa en mara som det finns löpare. Min egen målsättning var ju från början att träna för att springa maran på 3 timmar och 30 minuter. Jag har insett att det är en rätt hög målsättning, som innebär en snittfart på 4 minuter och 59 sekunder per kilometer. Jag kommer inte på nåt sätt bli besviken om denna målsättning kommer gå åt skogen, men det är målet jag kommer försöka rikta in mig på så länge jag orkar hålla i.


Till min hjälp har jag först och främst min GPS-klocka Garmin. Erfarenhet säger dock att den inte är särskilt pålitligt i områden med höga byggnader, vilket ju Stockholm har en del. Reservplanen blir då farthållarna!

 

I varje startgrupp finns löpare med en vimpel på ryggen som har en tid som de kommer att springa i mål på. Min tanke är att se till att passera startlinjen i god tid EFTER en farhållare med 3:30-vimpel, och sen i så lugn takt som möjligt springa ikapp honom i det lätt sluttande partiet som är direkt efter start, och därmed automatiskt få en lite buffert till 3:30-tiden. Sen är det ju bara att bita fast i farhållarens rövskägg, för att använda ett klassiskt uttryck! Låter ju skitenkelt, eller hur? Eller som min favoritkaraktär Barney Stinson (How I met your mother) skulle ha sagt det:

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Skoogh - 17 augusti 2015 10:01

"Doing an Ironman is like fighting a gorilla: You don´t stop when you are tired - you stop when the gorilla is tired"    Inleder med en efter-bild i avskräckande syfte:   Och nej, jag hade inte BH på mig, chipstuttarna till trots: Det är pul...

Av Skoogh - 14 augusti 2015 21:32

Då var det dags! Ett års förberedelser. Lagom mycket träning. En grym kolhydratsfest i dagarna tre. Allt detta ska omsättas i en heldags slit, kämpande, smärta och förhoppningsvis lycka! Kommer bli fantastiskt kul att få vara med om detta. Hela stämn...

Av Skoogh - 10 augusti 2015 15:14

Brickpass igår (cykel + löpning) funkade problemfritt! Fortsatt krångel med växlarna på cykeln åtgärdades idag på Sportson, snabbt och lätt och tydligen så enkelt att besöket blev gratis. Jag betalade dock lite i form av skamsenhet över min tekniska ...

Av Skoogh - 9 augusti 2015 12:17

Märker att jag inte skrivit här på ett tag, men behovet av att få skriva av sig lite har trängt sig på sista veckan. Som rubriken antyder: Det är mindre än en vecka kvar. All träning skulle för länge sedan ha varit gjord. För att summera årets tränin...

Av Skoogh - 8 november 2013 17:21

Vart ju inte igår jag skrev här. Inte ens i år. Riktigt riktigt tråkigt så här i efterhand, när året som gått inneburit riktigt mycket tränings/tävlingsrelaterade kul händelser. Jag har ingen riktigt förklaring till det hela, mer än att jag bara blev...

Ovido - Quiz & Flashcards