Direktlänk till inlägg 31 januari 2011

Bangkok kvar

Av Skoogh - 31 januari 2011 11:24

Sådär, då har vi pressat klart, sista stranddagen var idag! Den spenderade vi i solskenet på Poda Island bland apor och vanliga människor. Imorgon eftermiddag checkar vi ut från hotellet och flyger mot Bangkok! Ska bli riktigt skoj!


Hotellet ja, det är helt ok, förutom en del småsaker om man är petig. Vilket vi inte är direkt, men ändå har vi nog båda insett att vi aldrig kommer bli några "riktiga" backpackers som bor i hyddor, på vandrarhem och på stranden. Efter 2 nätter i trånga bingar på snorklingsbåten hade vi bokat en natt på Posiedon bungalows, samma företag som hade båtuflykten. Rummet kostade 800 baht, motsvarande ungefär 175 spänn. När vi såg rummet förstod vi varför. Myrstig i duschen, ett 20-tal geckoödlor utanför dörren, en halvrisig högljudd fläkt som tjänstgjorde som AC och diverse andra obehagligheter som gjorde att vi var riktigt nära att för första gången byta hotell. Men vi höll ut. Och när vi kom till Ao Nang och fick ett rum med en stor säng, grym balkong, stor tv, minibar, fräsch toa/dusch och fungerande AC tittade vi bara på varandra och sen en high five! =) 


Man är inte betrodd med särskilt mycket på hotellet. I duschen finns utförlig beskrivning om hur man får igång densamma, i hissen står det att man ska trycka på knappen på den våning man ska åka till, så tar hissen dig till det våningsplanet, och på frukosten finns det en person som är anställd endast för att ta det bröd du väljer och stoppa ner det i brödrosten. Till råga på allt är alla över-hövliga, nästan på gränsen så att man tror att det går under ett ständigt hot om ett rejält kok stryk från Erika om de inte gör som vi säger =)


Jag fattar att det finns många förklaringar till att Thailändare inte är särskilt bra på engelska, men man kan ändå inte låta bli att tycka att det är lite roligt med diverse uttal och missförstånd det kan leda till ibland. Som häromdagen när jag och Erika var lätt trötta på thaimat och hittade ett "italienskt" ställe, som givetvis drevs att ett gäng thailändare. Först kom en kypare som skulle ta drickabeställning. Jag tog en öl och Erika ville ha en bacardi breezer. Det hade de inte enligt kyparen som såg ut som ett levande frågetecken. Då pekar Erika på bacardi breezer pineapple på menyn och säger pineapple och kyparen: aaaaahh, oki! Två minuter senare får vi in en bacardi breezer lemon. 


Strax därpå kommer en ny kypare och ska ta matbeställning. Jag beställer lasange med spenat och Erika tog spagetti bolognese. Sen frågar kyparen (som jag uppfattar det) Yo wa pliinggg? - Sorry? säger jag varpå han säger: PLINNGGG? Erika har fattat ett steg längre och säger: No, we have already ordered drinks!


När vi får maten får Erika sin först, och jag får vänta ett bra tag innan min lasange med championer och skinka kommer in, helt utan spenat. Suck.. Lönt att klaga? Nej, kändes inte så. Efter ett tag inser vi att paret bredvid oss skulle ha fått min lasange, och att killen i paret suttit och väntat på den ett bra tag. Full kalabalik, samtliga kypare och kockar kollar och dubbelkollar beställningar med mera. Det var riktigt som att röra runt i en myrstack. Att de sen inte hade fått en siffra rätt på notan var inte heller direkt oväntat.. Vi skrattade åt spektaklet, lämnade sparsamt med dricks och tog vår efterrätt någon annanstans =)


Nu har Erika snart gjort sig i ordning så vi ska pallra oss ut på restaruang med herr Arne Carlsson med sällskap som dykt upp här nu! Sen blir det säkert en drink på Coconut Bar, en reggae-bar med riktigt skön stämning (vad den nu kan bero på???) och ett grymt liveband, som dock har lite för mycket förkärlek för reggae-versioner av Ronan Keating-hits för att det ska vara optimalt. 


Ha det bra!

 
 
Klenen

Klenen

31 januari 2011 15:55

Man blir ju inte liiite avis här i kalla Sverige ;-)

http://www.boka-restresor.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Skoogh - 17 augusti 2015 10:01

"Doing an Ironman is like fighting a gorilla: You don´t stop when you are tired - you stop when the gorilla is tired"    Inleder med en efter-bild i avskräckande syfte:   Och nej, jag hade inte BH på mig, chipstuttarna till trots: Det är pul...

Av Skoogh - 14 augusti 2015 21:32

Då var det dags! Ett års förberedelser. Lagom mycket träning. En grym kolhydratsfest i dagarna tre. Allt detta ska omsättas i en heldags slit, kämpande, smärta och förhoppningsvis lycka! Kommer bli fantastiskt kul att få vara med om detta. Hela stämn...

Av Skoogh - 10 augusti 2015 15:14

Brickpass igår (cykel + löpning) funkade problemfritt! Fortsatt krångel med växlarna på cykeln åtgärdades idag på Sportson, snabbt och lätt och tydligen så enkelt att besöket blev gratis. Jag betalade dock lite i form av skamsenhet över min tekniska ...

Av Skoogh - 9 augusti 2015 12:17

Märker att jag inte skrivit här på ett tag, men behovet av att få skriva av sig lite har trängt sig på sista veckan. Som rubriken antyder: Det är mindre än en vecka kvar. All träning skulle för länge sedan ha varit gjord. För att summera årets tränin...

Av Skoogh - 8 november 2013 17:21

Vart ju inte igår jag skrev här. Inte ens i år. Riktigt riktigt tråkigt så här i efterhand, när året som gått inneburit riktigt mycket tränings/tävlingsrelaterade kul händelser. Jag har ingen riktigt förklaring till det hela, mer än att jag bara blev...

Ovido - Quiz & Flashcards