Direktlänk till inlägg 30 maj 2011

Tankar efter loppet

Av Skoogh - 30 maj 2011 10:17

3.36.47 stannade den officiella tidtagningen på. Är så här i efterhand nöjd med tiden som tusan, även om det blev som jag befarade: Träningen höll inte riktigt hela vägen, och orken och kroppen höll inte för 42 km.


Får väl köra en lite utförligare sammanfattning: Kom till starten vid halv 10, ca två timmar innan start. Stämningen innan lopp är riktigt skön och att bara vara på plats är en upplevelse i sig. Så småningom dök övriga löpare i Team an honest mistake upp, och diverse spydigheter, psykningar och tejpbitar utdelades innan det blev dags att bege sig till startfållan. Kom lite sent dit, och hamnade låååångt bak i min startgrupp. Spelade väl ingen roll tänkte jag, är ju bara att kuta ikapp farthållarna efterhand. Jotack, efter 3 minuter sprang jag förbi farthållaren som höll 4-timmarstempo, så insåg då att det blev till att göra sitt eget lopp av det hela. Trångt trångt trångt i början, och folk som kryssar till höger och vänster för att försöka ta sig fram leder till många halvdanna löpsteg och undanmanövers. 2 lärdommar till nästa gång: 1: försöka stå lite längre fram i startledet, och 2: ta med egen dricka i vätskebälte till de första vätskekontrollerna - det blev helt enkelt kaos när alla skulle ha tag i dricka! Detta pågick de 3 första kontrollerna och först efter 8-9 km kändes det som att man helt kunde slippa trängsel och hitta lunken.


Första varvet, 17 km, löptes på utan konstigheter, höll ungefär 5 min/km, vilket jag ju hade tänkt hålla så länge jag kunde. Kändes helt och fräscht i kroppen och halvmaran klarades av på dryga 1.44 Kändes jättebra! Likaså ända fram till när jag för andra gången skulle passera min hejarklack bestående av sambo Erika, syster Marika och hennes kille Fred. Fick mig en vattenflaska och en energi-gel. Kändes fortsatt bra i 3-4 km till. Pang sa det, när jag började närma mig västerbron för andra gången: Kroppen började strejka, och först av allt kom hälarna. Sen började jag få lite ont i magen. Och SEN kom västerbron, för andra gången. Första varvet förvånades jag över hur lätt den kändes. Andra varvet förvånades jag över hur fel jag kunde ha på första varvet. Återhämtningen i utförslöpan uteblev fullständigt, och jag insåg då att jag skulle kunna ta och glömma 3.30 Fick sänka tempot markant och försökte fokusera på allt positivt. Det funkade i typ en km. Fick börja gå vid vätskekontrollerna för att få i mig vatten ordentligt och den uppförsbacke från centralen och upp mot stadion som jag knappt märkte första varvet gjorde nu att jag fick korta de stumma stegen rejält.


Vet inte hur det gick till, men jag övervann impulserna att stanna och leta upp en toalett (hade riktigt ont i magen stundtals) och till slut kom jag fram till stadion! Så jäkla skönt! Försökte höja tempot lite, vilket ledde till loppets första krampkänning, så fick istället försöka njuta av publiken och försökte leta upp min hejarklack i folkvimlet, vilket tyvärr misslyckades.


Helt slut efter målgång, men efter lite energiintag, toabesök (phew) och vila kändes det helt ok. Helt ok kändes det inte igår, makalöst stel och framför allt ont i vänster hälsena, den förbannade hälsena som sabbade träningen hela vintern. Känns redan lite bättre idag, och ett par dagars vila till ska nog göra susen!


Tack till alla lyckönskningar jag fått längs vägen! Och tack Erika, Marika och Fred för stöttningen under helgen, helt ovärderligt!


Återkommer så fort jag har lite bilder från loppet att lägga ut!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Skoogh - 17 augusti 2015 10:01

"Doing an Ironman is like fighting a gorilla: You don´t stop when you are tired - you stop when the gorilla is tired"    Inleder med en efter-bild i avskräckande syfte:   Och nej, jag hade inte BH på mig, chipstuttarna till trots: Det är pul...

Av Skoogh - 14 augusti 2015 21:32

Då var det dags! Ett års förberedelser. Lagom mycket träning. En grym kolhydratsfest i dagarna tre. Allt detta ska omsättas i en heldags slit, kämpande, smärta och förhoppningsvis lycka! Kommer bli fantastiskt kul att få vara med om detta. Hela stämn...

Av Skoogh - 10 augusti 2015 15:14

Brickpass igår (cykel + löpning) funkade problemfritt! Fortsatt krångel med växlarna på cykeln åtgärdades idag på Sportson, snabbt och lätt och tydligen så enkelt att besöket blev gratis. Jag betalade dock lite i form av skamsenhet över min tekniska ...

Av Skoogh - 9 augusti 2015 12:17

Märker att jag inte skrivit här på ett tag, men behovet av att få skriva av sig lite har trängt sig på sista veckan. Som rubriken antyder: Det är mindre än en vecka kvar. All träning skulle för länge sedan ha varit gjord. För att summera årets tränin...

Av Skoogh - 8 november 2013 17:21

Vart ju inte igår jag skrev här. Inte ens i år. Riktigt riktigt tråkigt så här i efterhand, när året som gått inneburit riktigt mycket tränings/tävlingsrelaterade kul händelser. Jag har ingen riktigt förklaring till det hela, mer än att jag bara blev...

Ovido - Quiz & Flashcards