Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Skoogh - 29 januari 2011 09:53

Hejsan, Erika här!

Det sägs att efter regn kommer solsken. Solskenet är det vi väntar på nu. Imorse tog vi en longtailboat ut till Railey beach för lite strandhäng och efter ett par timmar fick vi vårat första ösregn (dagstid) sedan vi kom till Thailand. Åh herre jesus vad det regnade! Påväg hem till hotellet fick vi ta ett stopp med kaffe och öl tills det lättade.. Det går alltså ingen nöd på oss ändå =) Nu står Daniel i duschen och strax ska han försöka jämna ut yatzy-turneringen som jag leder! Snacks och öl är inhandlat sedan igår och balkongen har tak så balkonghäng (förfest?) utlovas. (Denna gång utan den tyske näpo-chefen, a la Lasse P, Daniels anm)

Ja, vi är alltså förlovade =) Jag hade ingen aning och blev lätt chockad när han plötsligt riggade fram ringar och stod på ett knä efter den finaste kärleksförklaringen. Jag fattar inte heller hur han har kunnat smussla i vår gemensamma packning som jag har fixat och donat med typ dagligen. Guiden på båten vid Similan Islands och Daniel hade tydligen ett väldigt bra samarbete när det gällde att få ringen till paradisstranden. Han har valt en så himla fin ring (bra jobbat Angelica och Emma!) och plats, jag är antagligen den lyckligaste tjejen ;)

Snorklingsturen på tre dagar är nog det som varit bäst på resan hittills. Och då inte bara för frieriet utan för allt vi fått uppleva. Vi har simmat med hajar, sköldpaddor, ormar, fiskar, rockor, muränor osv.. Det har varit helt fantastiskt. Och jag fattar knappt att jag hoppade i plurret utan problem och va en av de få som faktiskt såg allt. Just incidenten med havsormen va lite väl närgånget men annars har det gått utan minsta problem. Eller ja, när jag trodde båten skulle sjunka för det va dåligt väder mitt i natten va jag kanske inte så kaxig...

Utsikt från hotellet:

Daniel hittade sitt favoritgodis:

Vår nya bil (tydligen) som Daniel ska köra hem från Thailand =)

Nu vankas ett par dagar till I Ao Nang och sen blir det Bangkok (och massa shopping, ÄNTLIGEN!).. (Precis som om att du inte shoppat nåt alls redan?? ;) /D)

Tack så mycket för alla gratulationer, det känns i hjärtat ska ni veta.

//Erika

Av Skoogh - 28 januari 2011 10:12

Hej igen! Varning för långt inlägg! =)

Tillbaka på fastlandet efter några dagar som amatörsjömän! Helt fantastiska dagar har det varit och vi har inte riktigt hämtat oss ännu. Men oj så kul och så bra vi har haft det!

Vi åkte från en liten hamn utanför Khao Lak ut till Similan Island, en nationalpark 6-7 mil från kusten. Nationalparken består av 9 st öar av väldigt varierande storlek, där den minsta mer såg ut som en liten hög stenar än en ö. Öarna är numrerade från 1-9 från syd till nord, där tyvärr nr 1-3 är stängda för allmänheten. Uppdraget vi gav oss ut på var dels att snorkla upp massa roliga sjödjur och koraller, men även överleva på en båt i 3 dagar och 2 nätter tillsammans med 16 andra människor utan att gå allt och alla på nerverna.

Redan första stoppet, vid ö nr 9, fick vi syn på en havssköldpadda! Den var rätt stor och ganska så nyfiken, och tillät oss att simma med den i några minuter. Helt fantastiskt! Vi hade inte med någon undervattenskamera, men det hade dock vår otroligt trevliga och roliga guide Lee! Bilderna kan vi tyvärr dock inte se ännu, pga att Erikas stenålders-mac, spottar ut allt vad cd och dvd-skivor heter direkt när man satt in dem. Så kul djurbilder och dykfoton får det bli när vi kommit hem!

Andra snorklingsstoppet: Folk skriker och gormar och två skickliga dykare drar sig snabbt ner mot botten. Wtf tänker jag och kikar ner i djupet: En HAJ! Riktigt stor (tyckte jag iaf), men inte så sugen på att umgås med folk, utan den stack snabbt iväg. Lee jublade i högan sky när han kom upp till ytan och sa att det var den största han sett den här säsongen. En svartfenad revhaj var det, finns säkerligen bilder och film på den också gömda på cd-skivan.. men ja, det var det här med mac:en.. Troligen ca 1,5 meter lång! Riktigt spännande känsla att simma med såna djur!

Efter de två stoppen kändes det som att resten kunde kvitta, vi hade ju redan haft flyt och se dessa fina kreatur. Resten av dykupplevelserna under de tre dagarna bjöd bl.a på en kollision mellan mr. havsorm och ett sällsynt fint, men ack så ormrädd exemplar av homo sapiens som heter Erika, fler havssköldpaddor, stingrocka, muräna och en massa massa fisk. Kollisionen ja, det var väl ingen kollision, men det dök helt plötsligt upp ett svart/vitt snöre framför en intet ont anande Erika. Erika fick panik, letade upp närmaste pojkvän och klängde på honom samtidigt som hon hyperventilerade och skrek "havsorm, havsorm!"

Slutligen fick vi även se ytterligare en haj, lite mindre den här gången. Tror vi, eftersom den var på ganska djupt, men klart, vatten! Den här gången var det en kusin till föregående haj, en vitfenad revhaj. Lika mäktig den..

Är helt kass på fiskar och arter och till råga på allt har vi bara lärt oss namnen på engelska, så får bli till att wikipedia-översätta senare, så vi får reda på vad vi egentligen sett! =)

Allt som allt en otroligt välorganiserad resa, med fantastiskt god thailändsk mat, tillagad av två kvinnliga kockar som arbetade i ett osigt kök på typ 2 kvadrat, 8 timmar om dagen i tre hela dagar. Som tidigare nämnt en rolig guide, som också var väldigt kunnig! Företaget vi åkte med ägs av en svensk och det heter Poseidon Här kommer lite bilder, fler kommer senare:

Stranden på ö nummer 8, mer om händelser på denna strand senare... =)

Båten vi reste med!   Utsikt från utsiktsplats på ö nr 4. Ett mindre äventyr att ta sig upp, men som ni ser, lätt värt det!   Solnedgång från utsiktsplats på ö nr 8. Paradis!

Ett av många totalt misslyckade försök att få till en "hopp-bild" med hjälp av självutlösare på Erikas kamera. Inga lyckade försök blev det, men många roliga bilder. Och just på denna plats skedde den lilla viktuppgången!

Och så var det ju det här med viktuppgången ja.. Den har faktiskt både jag och Erika råkat ut för och det hände den 25/1, första dagen på snorklingsresan, på ö nummer 8. Passande nog på en strand i en lite bukt som kallas "Donald Duck-bay". Jag har haft lite sjå att hålla det hela hemligt för Erika, men det gick till slut bra, och hon anade nog ingenting! Och svaret på den lilla frågan jag ställde henne blev: JAAA!! =) Så nu har jag skaffat mig en fästmö, hehe =)

Nyförlovade på utsiktsplats ovanför stranden där jag friade!

Själva skälet till viktuppgången!

Älskar dig sötnos.. Puss! =)

Av Skoogh - 24 januari 2011 15:01

Hej igen! Gårdagen var det ja.. Vi bokade en utflykt till en nationalpark som heter Khao Sok, där det skulle ingå elefantridning vilket var det enda som behövdes för Erikas skulle bli nöjd. Och nöjd blev hon! Och jag också för den delen!

Vi blev upphämtade tidigt med minibuss och körda till KS, där vi direkt slussades ut på en elefant, som vi till en början inte riktigt visste om skötaren hade helkoll på. Vi blev båda placerade i en liten korg till en början, men ganska snart började skötaren peka på mig och sen på elefantens huvud, så det vara bara att hoppa ur korgen och sätta sig gränsle över elefantens nacke. En riktigt skojig upplevelse! Halvvägs fick vi paus, och sen fick Erika ta över rodret på elefanten Som-Pon, och som hon gjorde det! Gick som en dans, och skötaren behövde inte ens gå bredvid, utan skrek sina kommandon på distans ;)

Sen blev det matning av elefant med hjälp av ananas. Glupska saker de där djuren, satte i sig fyra ananasar så snabbt att vi knappt hann fotografera spektaklet, men några bilder blev det.

Resten av dagen är kuriosa för Erika, men jag kan beskriva den ändå: Matning av long-tail monkeys, vet inte vad de heter på svenska, kanske makak? Otroligt söta var de iaf!

Efter lunch i en trädkoja modell större var det dags för kanotpaddling i Sok river. Vi turister ska ju givetvis ha det så bekvämt det bara går, så vi slapp till och med paddla. Paddlandet skötte en faktiskt riktigt kunning thaiare åt oss. Vi hann längs med turen med att se en stor ödla, en sovande jättefladdermus, en stor äcklig spindel och två sovande ormar. Erika är inte förtjust i ormar, och blev inte särskilt mer förtjust när paddlaren på skoj börjar slå med sin paddel mot grenen som ormen hänger i, precis när Erika är rakt under den. Det gick bra till slut dock, och vi kom hem utan skavanker!

Idag har det bara varit stekning vid stranden, följt av vild shopping i Khao Lak centrum, samt en tur på Tsunami-museét. Vi ligger nu och laddar för ett nytt tre dagar långt äventyr i form av båtuflykt till Similan Islands en bit från kusten. Där är det tänkt att jag ska få Erika ur båten och i vattnet för att se lite fisk, koraller och förhoppningsvis en och annan havssköldpadda! Vi är riktigt taggade, och håller på att rodda ihop lite packning just nu. Tidig avfärd imorgon bitti, så jag tror jag ska hjälpa Erika lite med packningen nu. Kommer bli dåligt med uppdatering här ett par dagar nu, då vi efter utflykten siktar på att ta oss till Krabi, men jag garanterar att vi kommer ha massor att skriva om när vi kommer fram dit!

Ha det bra så länge! Här kommer lite blandade bilder!

//Daniel och Erika   Khao Sok river, med härlig miljö i bakgrunden!   Svart/gul sovande orm. Skulle enligt guiden inte vara giftig, han ljuger tror E.. ;)   I båten!    Mer miljö!   WTF? Han fick större banan än jag!   Själaglad Erika matar Som-Pon!   Elefanternas härskarinna!    Elefantmöte, Erika styr smidigt undan sin elefant för att göra plats åt det mötande ekipaget.   Erika kör, bilden tagen av vår elefantskötare med Erikas kamera. Sekunderna senare står han och skyfflar elefantbajs med händerna. Kameran är numera desinfekterad rejält!   En något mer skeptisk Daniel sitter längst fram. Livrädd är bara förnamnet! Närå, så illa var det inte, riktigt skoj!

Av Skoogh - 23 januari 2011 12:56

Vi har haft en helt underbar dag, med elefanteidning, apmatning och paddling i djungel! Bilder och annat kommer imorgon, nu ska vi iväg och äta! :) ha det bra!

Av Skoogh - 22 januari 2011 12:46

Sådär, då har vi anlänt till Khao Lak. Kan ju sägas att det är en viss skillnad mellan Khao Lak och Patong. Här råder lugn, inga försäljare, inga pubar och inga tuk tuks. Skönt på ett vis, och ruskigt avkopplande..!

Vi har legat på stranden här nere hela eftermiddagen och bara haft det gött. Precis nedanför hotellet! Hotellet ligger faktiskt praktiskt taget på stranden, helt suveränt! =)

Vi bestämde oss igår för att inte krångla till det hela, utan vi beställde en taxi från Patong. Vad vi inte visste när vi satte oss i taxin var att det på vägen mellan Patong och Khao Lak idag höll Thailändska mästerskapen i våghalsiga omkörningar, och att vår chaufför var en av storfavoriterna till titeln. Jag och Erika satt därbak och höll tummarna krampaktigt för att det skulle gå bra, men tyvärr vann inte vår chaufför utan han blev slagen av en man i en vit Nissan pick-up.

Segern kom till som så att när vi chaufför var mitt inne i en omkörning av en lång rad bilar, motorcyklar och annat, så blir han tvungen att gå över helt och hållet på mötande körbana för att undvika krock med en lastbil. Vi får då möte ett par hundra meter fram och chauffören får gasa på rejält för att kunna hinna in i rätt körbana innan mötet. DÅ kommer vinnaren, den vita pickup:en. Han kör om oss, och för att lyckas med detta är han ute på mötande trafiks vägren, innan han snabbt väjer in framför oss och lastbilen. Storartat!

Imorgon blir det utflykt! Elefantridning, vattenfallsbad i djungel och kanotpaddling i naturresarvat. Resans höjdpunkt, om du frågar Erika, kommer att bli elefantridningen! Jag tror att det är för att hon då är på behörigt avstånd från elaka småfiskar ;) Håll tummarna för en snäll elefant, som inte sticker till skogs! I skogen finns ju säkert spindlar...

Här kommer lite bilder som Erika tagit idag:

Utsikt från hotellrummet!

Stranden, hotellet till vänster, utanför bild.   Stranden åt andra hållet. Ligger massa hotell och bungalows utmed strandremsan, vi har inte hunnit utforska det hela så mycket ännu så länge, men räkna med rapporter senare! Ha det bra där hemma!

//Daniel

Av Skoogh - 21 januari 2011 12:50

Hejsan! Erika här. Idag fick jag revansch. Vi va nere på stranden och skulle bada. Nere i vattnet kom ett helt stim fiskar och skulle hälsa, eller ja, se om vi hade mat. En fisk va mycket närgången och lille Daniel gillade det inte alls. På behörigt avstånd skrattade jag mycket gott =) Hur ska det gå nu då Daniel när du ska snorkla va??? Hehe..Fler intressanta observationer från Thailand. Här finns det gott om Ryssar, det märkte vi igår på en marknad om inte annat. Gick förbi ett par där den ryske mannen frågade killen med "affären" om de tog kort. Kort - på en marknad i Thailand!?! Idioti. Jag fick plocka upp hakan och gå vidare. Idag är sista kvällen i Patong vilket inte känns speciellt jobbigt. Patong är lite väl turistigt och jag tror nog att Thailand har smultronställen att visa oss.. Just Patong klassas inte som det. Skulle jag åka hit igen skulle jag bo i Karon eller Kata. Vi va i Karon en kväll och det va väldigt mysigt. Jag kommer inte direkt sakna hotellets stenhårda säng heller, när höftbenen är lätt blåa efter ett par nätter är den lite väl va?Nu blir det ut och äta (indiskt, gillar magen det tro?) och sen lite mer shopping. Imorgon drar vi vidare till Khao lak för elefantridning, snorkling och annat kul! Fler bilder kommer snart!//Erika

Av Skoogh - 20 januari 2011 11:25

Min mor är rätt så vidskeplig av sig och har så alltid varit. Från det att jag har varit liten så har det varit halvt om halvt förbjudet att lägga nycklar på bordet och det skulle spottas tre gånger om man såg en svart katt. En annan viktig del i vidskepelsen är den klassiska "ta i trä", dvs man ska knacka i något träigt (t.ex skämtsamt i eget huvud) när man själv eller någon annan säger att något ännu så länge inte hänt och man inte vill att det ska gå i uppfyllelse.

Vissa av dessa saker har jag tagit med mig och gör lite då och då. Igår till exempel. Då sa Erika "vilken tur att ingen av oss blivit magsjuk!" Jag sa reflexmässigt snabbt "ta i trä" och knackade tre gånger i balkongens träräcke. Sen kan ni ju gissa själva vem det var som pratade med Ulrik i den stora vita luren i morse... Jag har givetvis sluppit all form av illamående (knack knack knack) och får väl tacka morsan för det! ;)

Erika har mått ok under dagen, så det var nog ingen större form av magsjuka och givetvis tyckte jag jättesynd om henne när hon mådde dåligt.

Dagen ja, den ägnade vi åt strandhäng här i Patong. Vi gick lite längre bort till en del av stranden där det var lite glesare mellan solstolarna. När vi sen skulle bada var vi tvungna att gå några meter bort, eftersom vi lagt oss ovanför ett vattensport-center typ. Vid vattnet kunde snabbt konstatera att flera av killarna hade väldigt små badbyxor och skrattade lite åt det. Sen såg vi att det var väldigt många killar där, med väldigt små badbyxor. Och till sist konstaterade vi att de gillade att hänga två och två rätt mycket.. Jodå, när vi kollade upp på strandremsan låg det flera par killar och myste på en och samma solstol. Visst är det härligt med kärlek? =)

Hotellet vi bor på ligger ett par hundra meter från stranden och heter The Album hotel. Det är mycket bra, helt ok frukost, rent och städat varje dag och precis lagom stort för oss. En liten sak bara... Här nedan ser ni en bild på hotellets logga, på en vattenflaska (vet inte hur man vrider bildfanskapet på Erikas dator, men det ska nog synas ändå..):

Ja, ni ser rätt, symbolen består av ett regelrätt hakkors, som syns extra tydligt om man ser symbolen på lite håll. Känns lite konstigt, men vi har inte märkt av några värre radikala åsikter vare sig bland ägarna eller bland de boende här ;) Ikväll blir det lugn kurering av Erikas mage, och imorgon siktar vi på Thai-boxningsgala på kvällen!

Av Skoogh - 19 januari 2011 12:11

Hej allihopa, Erika här. Daniel har fullt upp med att dricka öl!

Behöver nog komplettera föregående inlägg. Idag har vi spenderat största delen av dagen i skuggan och det röda har en mer brun nyans. Jag har alltså inte ont av min lilla bränna ;) Det ser nog värre ut på bilden än vad det är egentligen. Och till Gustafsson på jobbet vill jag hälsa att solskyddsfaktor 40 inte är som att ha på sig vinterkläder ;)

Hursomhelst, idag tog vi en longtailboat till Freedom beach, en jättefin strand! Vi har ätit frukt, druckit öl och kollat på fiskar. Eller ja, Daniel har väl varit den som kollat på fiskar jag har mest stått och kollat honom över axeln och liksom hållt mig i bakgrunden. Det är något äckligt med att inte veta om de kommer stryka sig mot benet helt plötsligt.. Jaja, mesigt kanske (iaf enligt Daniel) men jag vet att det finns fler med mig därute som känner likadant!! ;) /Daniels kommentar: Och du ska ut på en tredagars snorklingsutflykt nästa vecka? Lycka till! ;)

Thailand är fantastiskt och freedom beach va verkligen paradis! Men vissa grejer är ganska störande. Typ att alla bara pratar med Daniel, inte med mig! Sir hit och Sir dit. WTF? Om jag frågar vad någonting kostar eller pratar med någon vänder de sig direkt till "Sir Daniel" och liksom fortsätter samtalet med honom. Mycket störande. Jaja, fattas bara att Daniel vill att jag ska tilltala honom "Sir Daniel"...

Här kommer lite bilder från dagen, håll tillgodo!

Freedom beach, med en massa longtailbåtar.

Mer strand, fler båtar!

Erika hjular!   Erika tvingar Daniel att hjula! Hon har även tvingat Daniel att hoppa jämfota, men de bilderna censureras tills vidare =)